måndag 24 december 2012

Jag önskar er alla en God Jul!

Julafton 2012.
I morse föll lätta små snöflingor. Vi hade -12 grader.
Det är lugnt ute på byn, alla pysslar med sitt.
Här hos oss har jag börjat göra lite julmat, som jag
skall ta med till julaftonens julbord hemma hos L.
Huset doftar gott, kakelugnens värme sprider sig i huset.
Julgranen och alla juleljusen lyser. Stillhet.


Sambon har varit och tänt ljus på sin fars grav. Sonen delar
ut julklappar till sina kompisar. Jag har tittat på tv när julfreden
utlystes i Åbo. Ordalydelsen från 1827 låter:
"I morgon, vill Gud, infaller vår Herres och Frälsares nåderika födelsefest;
och varder förty härigenom en allmän julfred kungjord och påbjuden,
med åtvarning till envar att denna högtid med tillbörlig andakt fira,
och i övrigt iakttaga ett stilla och fridsamt uppförande, emedan den, som häremot
bryter samt julhögtiden genom något olagligt eller otillbörligt förfarande osäkrar,
gör sig under försvårande omständigheter förfallen till det straff, 
lag och författningar för varje brott och överträdelse särskilt påbjuda.
Slutligen tillönskas stadens samtliga invånare en fröjdefull julhelg."


Nu sjunger Jari Sillanpää så vackert i tv, en jättefin konsert.
Jag har gett ankorna en extra näve av ankfoder och kaninerna
fick extra mycket kål och morötter. Alla blev sååå glada!

Nu har molnen skingrats, solen lyser igenom molnen.
Snart skall vi på julmat och julklappsutdelning till sambons syster.
Vi har firat julafton hos dom i snart tjugo år. 
Tack för att vi får fira julen tillsammans med er alla!

Jag vill önska alla som tittar in en riktigt
G-o-d  J-u-l  !

1 kommentar: