söndag 16 december 2012

Tredje advent

Idag vräker snön ner här hos oss. Det är en sådan här dag
när allt ligger inbäddat i ett sorts vakum, allt är stilla här hos oss.
Ute på slätten, där yr vinden upp snöflingorna i en obehaglig snörök. 
. Vi, som bor nära skogen, här hos oss dimper sedan
alla flingor ner i prydliga högar....


För en del år sedan, just den här dagen föddes vår son.
Jag hade legat en månad på sjukhuset, och just den här 
dagen hade han bestämt sig för att nu ville han se världen.
Lite för tidigt, hela två månader, kl 9:10 kom han till världen med
akut kejsarsnitt. Då vägde han endast 1850 gr och var 42 cm lång. 
Idag är han en reslig ung man i sina bästa år! 
Här sitter en stolt mamma och grattar sin son!


På förmiddagen åt vi tårta här hos oss. Jag hade bakat en sådan 
där riktig gräddtårta med banan- och jordgubbsfyllning, ni vet...


Idag firar vi tredje advent. Äntligen får vi tända det tredje ljuset!
Min adventsljusstake har jag fyllt med pepparkakor, godistomtar 
och några marsipangrisar som jag inhandlade på Skansens julmarknad.


Härom kvällen bakade jag pepparkakor. Ingen jul utan pepparkakor.
En av decemberdofterna är doften av pepparkaksbaket .
Då vet man att snart är det jul!

4 kommentarer:

  1. Grattis till sonen ,tänk att han var så liten .Såg att ni varit och hämtat julgran ,vi hämtar vår i förrådet .Pga min doftallergi har vi inte kunnat ha en riktig gran på över 20 år .Idag har den fått kläder på för jag jobbar ensam hela veckan så jag räknar med att inte orka gör något på kvällarna och söndag tänker jag ha en slappar dag det får bli min julklapp.Peppar kakor hinner jag inte heller med .Du gjorde säkert en smaskig tårta.Ha en bra fortsättning på kvällen ,Nette

    SvaraRadera
  2. Ooo så fin ljusstake du har..verkligen jättesöt!!
    Pepparkakor ja vad vore julen utan ett pepparkaksbak med doften och allt pyssel omkring? Ljuvligt!! :)

    Litet försenat GRATIS till sonen får man väl utbringa :))

    Ha det gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Grattis till sonen!! Å vilken trevlig adventsljusstake du har sen!! Här skulle den nog behöva fyllas på oftare än man tänder ljusen i alla fall...
    Håller med, nybakt pepparkaka, då är det jul i huset!!
    Vilken dramatik förresten när sonen väl bestämde sej...och det är i sådana lägen man är tacksam över den sjukvård man har tillgång till.
    Ha en fortsatt bra vecka, det börjar dra ihop sej nu...
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ja tänk vilket mirakel att en sådan liten blir en stor man i slutändan.
    Det är trevligt att läsa om hur andra bakar inför julen. Jag skriver betyg,
    men har mor och systrar som sköter om bakverken inför julen, så här går
    absolut ingen nöd heller! ;o)

    SvaraRadera