måndag 17 december 2012

En vecka före jul....

Jag kommer ihåg när jag var liten, si-så-där en åtta år, på
 julaftonskvällen låg jag i sängen och önskade att året skulle gå 
så fort, att när jag vaknade nästa dag så skulle det vara julafton igen.
Då var det julafton som gällde. Då. Som barn.
Julafton som var så rolig!


Nu är det kanske inte själva julaftonen man väntar på, utan det
är alla julförberedelser som alla leder fram till julledigheten. 
Den härligt bekväma och lata julledigheten. 
Dom tre dagarna utan måsten. 
Dofterna. Minnena. Samvaron.


I går kväll kom en portion julkänsla, när årets första julstjärna lyste
upp hemma hos oss. Röd och grön och grann, precis som den skall vara!

Igår var det också dags att sätt upp mina julgardiner. Det är alltid grönt till julen
hemma hos oss. Gröna gardiner i dom flesta rummen utom i köket,
där det går i vitt.....




Gardinsomtagen kommer fram endast till julen. 
Dom broderade jag för rätt många år sedan. 
Tänk vad julen innehåller många minnen....


4 kommentarer:

  1. minnen är det nog kring julen ,i den här åldern består dom av både bra och dåliga ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag håller med - minnen kring julfirandet finns det många. Vi kan alltid hoppas att alla slipper de dåliga minnena. Julhelgen är för de flesta friden och glädjens högtid men det är säkert extra svårt för de som inte har någon att vara tillsammans med, de som inte har någon bostad, ja, alla som inte har det bra.
    Jag önskar dig en riktigt fin julhelg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Jo visst är det så att till julen kommer minnena fram från barndomen , nu längtar jag enormt till julen och få hem min dotter som studerar på annan ort , synd bara att dessa dagar går så fort men det ska vi inte tänka på nu // Kramar :)

    SvaraRadera
  4. Precis så är det, jul och traditioner, mat och dofter. Man har så många fina minnen och känslor bevarade från jular som gått så det är härligt att få åtetuppleva traditionerna. Plocka fram kära ting som hör julen till.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka vännen :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera