onsdag 19 december 2012

Julbord och trettionio grader

Igår var jag bjuden på ett jättegott julbord.
Restarang Gustav Wasa serverarer en utsökt god jullunch
så här i juletid. Jullunchen serverades till borden av trevliga
servitriser som berättade om alla rätterna. 


Vad sägs om en förrätt som består av fågelpaté, lufttorkad
grisnacke med svampsallad, rödvinsmarinerad marmorfilé,
gösballotine med körvel, rökt lax-mousse och pressgurka,
ägghalvor med tryffel, sikromssallad, gravad sik i timjanlimeolja, 
gravad röding, kryddig sill, glasmästarströmming, kokt potatis, 
limpa och knäckebröd med brynt dillsmör...?
Sedan följde varmrätter, nästan lika många. Till slut fick vi 
en hel hög av utsökta efterrätter (jag som älskar efterrätter!).


Mot kvällen började jag känna mig lite småfrusen.
När jag kom hem från jobbet damp jag ner på soffan och kollade att jag 
hade feber. Febern steg hela kvällen. Jag behövde flera täcken och
filtar för att överhuvudtaget klara av att hålla mig varm. 39 grader...
Snoret rann och rösten förvandlades till oigenkänlighet.
Julflunsan har slagit till!


Idag har det varit en sjukledig dag hemma i sängen. Jag mår faktiskt
bättre nu och är nog på jobb i morgon (tror jag). 
 Dagen har varit mulen med en och annan snöflinga.


4 kommentarer:

  1. Nej men fy för flunsa ,ingen vill ju ha den till julen ,du ska nog vara försiktig med att gå till jobbet om du har det minsta feber ,det tar ju bara längre innan du blir bra ,krya på dig kramar ,Nette

    SvaraRadera
  2. Men vilket snöpligt slut på en så trevlig kväll!! Å stanna du hemma en dag till, det är bättre det än att sjukna om...Har man haft så hög feber behöver nog kroppen vila...om inte annat efter all god mat som du åt!! Jag är ju inte så mycket för julmaten, men efterrätter...oj,oj...skulle kunna livnära mej på bara det!!
    Krya på dej och ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej du sköna gröna bloggsyster! Din kommentar hos mig ikväll gjorde mig så glad och varm!
    Roligt att du tycker om att kika in hos mig och läsa mitt enkla vardagstrams.
    Trist att du gått och blivit krasslig... Jag håller tummarna för att du är frisk snart igen!
    Julkram till dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Fy för flunsan så här i juletider, så stanna hemma du en dag till! Krya på dig! Så önskar jag dig en riktigt God Jul å hoppas du piggnar till! Kram Iréne

    SvaraRadera