måndag 27 november 2023

Kylan knäpper i knutarna...

 Idag kikar solen fram och det knäpper i knutarna (som man säger). Termometern visar på minus 19 grader. Här inne eldar vi i kakelugnen. Jag kryper närmare värmen och tycker det är rätt skönt ändå.


Runt 10-snåret i morse gick jag ut för att fånga de första röda solstrålarna mot skogen. En lätt molnbank låg över havet, som ännu är öppet långt där ute.



Just idag klev solen upp kl 9:27 just här på våra breddgrader. Solen är upp 5 timmar 47 minuter, inte är det mycket (och soltimmar krymper ännu i någon vecka). Men vilken vacker morgon! Och solen, den solen!


Två talgoxar har turats om att äta på en av de talgbollar jag hängt upp i äppelträdet i arla morgonstunden. Fotat igenom fönstret, för nu satt jag ju framför kakelugnen och smuttade på en kopp varmt te!

Där jag satt framför den sprakande elden och undrade hur det såg ut just den här dagen för X antal år sedan....? Hade vi snö, regn eller sol och kallt precis som i dag....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar