måndag 28 november 2022

Julmarknad på Stundars

 Första advent, alltså igår, firade vi med julmarknad på Stundars museiområde. Vädret var perfekt och det var massor av människor i rörelse på marknaden. Jag måste medge att lite julkänsla infann sig allt efter ett tag! 

Nu varnar jag för massor av foton, men när den rätta känslan infinner sig då är kameran framme hela tiden...


Ibland var det riktigt trång på området. Ung som gammal hade sökt sig ut denna söndag.




Marknaden öppnade kl 11, men redan innan utsatt tid var det kommers på området. Jag hade stämt träff med min kusin och barndomsvän A vid 11-snåret.  Sambon hade träffis med sina sångarvänner inne på området, så han försvann i vimlet efter att vi funnit en parkeringsplats för bilen.... (hela Solf var proppfull med bilar denna dag)



Där fanns fårskinn, brända keramikfigurer och vackra trasmattor...



Hemmagjorda kransar och rismattor, allt i naturmaterial....




 

Det var mer eller mindre trängsel kring stånden hela tiden... och massor av tomtar i olika material, Åländska äpplen och jullyktor fanns till försäljning....

Julsånger ljöd från trappan till bondstugan... och många stannade för att lyssna.


Här kände vi för en kopp kaffe och satte oss längs långborden inne i den gamla ladugården... (vi köpte inga varma sockergrisar eftersom vi inte var hungriga, enbart kaffesugna...)

Vi gick runt och trängdes ännu en stund, sedan måste A åka hem...


Då bestämde jag mig för att gå runt på hela museiområdet eftersom jag hade lite tid på mig innan sambon och jag skulle träffas för att åka hemåt...


Det var kö till försäljningen av de varma Stundars-sockergrisarna - och jag vandrade vidare...



Och det var folk precis överallt på området....



 

Det är något visst med gamla hus och hantverk, en julmarknad i gammaldags stil! Till och med torkade buketter med linfrön fanns till försäljning....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar