lördag 26 november 2022

Glad lillajul!

Jag kikar in här på bloggen i kväll för att önska er alla en 🎆Glad och riktigt fin Lillajul! 🎆  

Här i Österbotten håller vi finlandssvenskar fast vid den gamla traditionen att fira lillajul, en viktig tradition som jag haft med mig sedan barndomen. Lillajul firas alltid lördagen före första söndagen i advent. Numera tar vi inte in lillajul-gran här hos oss, vi delar inte ut lillajulkort eller skriver önskelistan till tomten -  nej, istället brukar jag baka något smarrigt gott på lillajul. I år bakade jag en mjuk saffranskaka och mandelmuffins. Till kvällen blev det en god saffranskakbit till kaffet för oss här hemma.



 Här inne lyser ljusstakar och julgardinerna är upphängda i köket, Den röda duken ligger på köksbordet. Adventstiden är välkommen, och i morgon tänder vi det första ljuset.

Ute på trappan lyser ett ljus i lyktan. Adventstiden är i antågande.... 

Glad lillajul till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar