onsdag 30 november 2022

Årets sista novemberdag och numera gläder det mera att ge än att få....

 Årets november har varit gråmulen. 

Enligt väderprognosen skulle vi få snö idag, men tji fick vi! Solen tittade fram på eftermiddagen - för dom där snömolnen dom kom aldrig över våra nejder. Dom drev längre mot nordost, eller vart dom nu försvann. Det har inte varit många solskensdagar i november detta år, så sol i två timmar är värt mycket denna månad. Men snorhalt på vägarna har vi haft både igår och idag på grund av dom frusna regndropparna vi fick lite av igår morse och dessutom med temperaturer mellan +1 och -1 grader . runt nollan är helt klart värst!

Både idag och igår har jag varit ute på vandring. Idag hade jag ingen kamera med mig, så det blir inga foton med den klena novembersolen, däremot hängde kameran kring halsen när jag gjorde en promenad upp till skogen under gårdagen.


Det är härligt att vandra inne i skogen när marken är frusen och ingen snö ännu avslöjar vart men går...


Svampar på trädens stammar och oplockade lingon nere på marken...


Jag vandrade längs större och mindre skogsstigar. Jag såg inte till några djur, men nysatta spår av både hare och räv såg jag och så kunde jag skönja gamla spår av älg och hjort.... På ett kalhygge letade en hackspett frenetiskt  föda i en gammal murken trädstam - hackandet hördes lång väg (fast det blev inget foto).


Det var rätt vått på många ställen, isen var alltför tunn för att jag skulle våga pröva ta mig till andra sidan...

Mossan lyste härligt grön och som ni ser: vi har inte mycket snö att skryta med.

Till kvällen deltog jag i församlingens insamling av mat och andra förnödenheter som skall utdelas inför julen till hjälpbehövande i vår egen kommun. Vet ni jag tycker det är roligare att ge än att få. Jag gav sådant som jag själv skulle tycka om att få om jag skulle vara i behov av att få något. Det var många som tänkte precis som jag här i byn och vi alla skänkte en hel del. Det är som sagt fint att kunna ge inför julen.

Idag säger jag hejdå till november och tittar fram emot årets sista månad december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar