tisdag 2 oktober 2018

Nejmen, ny månad!

Tiden flyger iväg. 
Eller så är det jag som inte hinner uppdatera.
Nu skriver vi i alla fall ny månad, vi skriver oktober.
Höstmånad utan tvekan. Nu har vi solsken och kalla nätter. 
Ibland har vi regn, moln och kalla vindar. Höstväder.
Det är nu frosten visar sig och växterna ändrar färg. Det händer
alltid massor på hösten! Och hösten är en vacker årstid
när man vill fotografera. Ja, om man hinner, vill säga....



Naturligtvis tillbringade vi stora delar av förra helgen ute vid vår villa
vid havet. Jag tycker det är så skönt att vara där ute på hösten.
Luften är klar och hög, trädens färger lyser och det är tyst och stilla.


 


Under tiden vi eldade i spisen inne i villan för att få en varm stuga gick jag
ut på svampjakt. Och jag kom förstås hem med två stora kassar med
både gula kantareller och bruna trattisar.


Jag hade också varit ute i skogen på landbacken för att leta svamp.
Och hemma hade jag också fått massor av svamp...




Jag tycker det är så spännande med svamp (allt har sin årstid och sin charm!).
Dom här gulliga svamparna växte på en omkullvält tallstam.
Charmigt söta, eller hur?


Att vandra i skogen är det bästa jag vet. 
Ensam och inga älgflugor som landar i mitt hår.


Att vandra från mörker till ljus.
I en tyst skog med endast vindens sus  (och inga vargar heller ...).


Att upptäcka små ting, som dessa ekorrbär som lyser röda.
Att vandra, lyssna och kika ner bland blåbärsris och mossor....
Det är då jag mår som bäst, trots att mina leder strejkar och jag stolpar fram.


Så här i månadsskiftet september-oktober går vi från den första frosten
till soliga varma höstdagar. Fast den första frosthalkan är ju alltid den värsta.
Tack och lov är den första halkan redan undanstökad, nu är man lite mera förberedd....


Och så kommer då dessa solskensdagar, inte alltför varma
 men ändå det bästa som finns.


Högvatten och klarblå himmel, det kan aldrig bli fel!
Hösten är vacker och oktober är så välkommen!


1 kommentar:

  1. Vackert för den som kan vara ute ,just nu ligger jag med feber den kom bara som i ett huj ,kramen Nette

    SvaraRadera