onsdag 26 september 2018

Onsdagens turbolens

Idag har regnet smattrat mot fönsterrutorna och gula björklöv har
virvlat ned från björkarna. En höstdag och en inomhusdag som gjord
för att sitta och grunna på ett som annat, med benen uppslängda på soffbordet
och med lampan tänd. Jag har faktiskt hunnit läsa ut höstens första bok också
(köpt på Sundom-loppis) och så har jag bakat fröknäcke med extra allt.
Nu mot kvällen har vinden friskat i ännu mera (mycket mera påtaglig landvind än 
Mauri 18, som jag skrev om igår) och nu tittar faktiskt solen fram.
Klarblå hösthimmel med moln som jagar från norr till söder med en
väldans fart. "Håll dig i hatten" ropar molnen och susar vidare.....
Det känns riktigt höstligt och snart skall jag ut på min kvällsrunda
(ni vet mina minst 10.000 steg skall ju avverkas även denna dag!).
Ja, så ser denna lagom turbolenta onsdag ut för mig.
 
 
Dagens bilder knäppte jag förra veckan när vi tillbringade några dagar ute vid
vårt sommarställe. Sambon målade och jag gick för att plocka lingon och tranbär.
Jag vandrade iväg till myren som ligger bredvid lilla tjärnen där jag ibland 
plockar mina hjortron.
 
 
Där mellan tallstammarna växer tranbären.... och där fanns det faktiskt
massor av tranbär - och ett och annat lingon. Jag blev så till mig av plockandet
att jag alldeles glömde fota bären, trots att jag hade kameran med mig.
Nu står några glasburkar med kokt tranbärs-lingonsylt i köket,
perfekt till vinterns middagar.
Inte alls illa!


Det finns en hel del svamp i köket också, men inte dom här.
Dom här såg så roliga ut tyckte jag, så dom fick bara komma med på bild.
Nej, nu måste jag ta mig i kragen och virvla iväg ut bland de gula höstlöven
jag också. Hur jag än försöker blir det inga 10.000 steg emellan köket
och vardagsrumssoffan.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar