tisdag 16 oktober 2018

Att halka in på urmakare Carl O Glasbereg

Ibland halkar jag via omvägar in på spännande historiska händelser.
Och ni vet ju att jag går igång på historia, som jag tycker är riktigt intressant.
Nu var det så att sambon var på ett möte igår där han kom i samspråk
med en man från Storkyro som forskade i en urmakare Carl O Glasberg, född i
 Korsholm (Kalvholmen). Denne Glasberg gifte sig med Anna Gustavsdotter Könni-Ujanen
från Storkyro (Ilmajoki?) och de fick sex döttrar. Carl Glasberg verkade i Palonkylä, Storkyro
samt i Veikars, Korsholm  och han blev en av de berömda Könni-urmakarna. 
Idag finns han begraven invid Storkyro gamla kyrka invid Kyro älv. 


Denne Carl Oskar Glasberg gick i lära hos Juho Juhonpoika Könni och blev urmakare.
Glasberg tillverkade olika klockor (som tornur, väggur, golvur, vällingklockor) men också
brandsprutor och låsanordningar till bodar. 
Bilden ovan är från en väggkalender med bilder på urverk som Glasberg gjorde.
Detta urverk är från 1850-talet.

 
Glasberg gjorde tornur till bland annat Orisberg herrgård, se fotot ovan.
Hans urverk finns även i följande byggnader: Vasa Hovrätt
samt rådhusen i Kristinestad, Villmanstrand, Tornio och Rauma m.fl.


Jag hittar inga belägg när jag googlat, men årskalendern som sambon fick
pryds med en bild av domkyrkan i Helsingfors. Där uppe i tornet
finns ett ur som i så fall skulle vara tillverkat av Glasberg (eller av någon
annan av de tidigare kända Könni-urmakarna).
För dig som är intresserad hänvisar jag till en adress där ni kan fördjupa er i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar