onsdag 17 oktober 2018

Höstvandring längs Iskmo-Jungsund vandringsled

För några dagar sedan var jag ut på vandring längs Iskmo-Jungsund vandringsled.
Jag gick inte hela leden, utan vandrade endast en del av den. Med kameran 
runt halsen andades jag in den friska luften i mina lungor.
Jag sänkte axlarna och höll koll på var jag satte fötterna medan jag med 
ett öga registrerade allt höstvackert runtomkring mig.
Dagen var gråmulen men varm.


Jag startade vid fotbollsplanen och vandrade in i gran- och tallskogen.
Här gällde det att se efter för stenarna var hala. Jag passerade sågspånsbanan
där vinterns skidspår dras och så kom jag fram till den första spången som går
förbi en liten insjö. Den såg allt lite vattenfattig ut efter sommarens torka.


Stigen var fylld med nyfallna löv så det gällde verkligen att ha koll
på var man satte fötterna (speciellt för mig som har stela leder gäller det att 
se sig för, ingen vill sätta sig på rumpan ensam i skogen...).


Höstens färgprakt lyste längs leden.


Jag stannade ofta och njöt av naturen.
Det var vindstilla och på håll hörde jag några svanar.


Jag såg inte speciellt mycket svamp, men dom här stannade jag
ändå för att fota. Såg lite söta ut, tyckte jag.



En nyhet för detta år är bron över till Kråknäs.
På håll studerade jag bron och grillplatsen som knappt syns mellan
de gula björkarna....


När jag kom fram till bron tittade nästan solen fram!
Bron över är en flytbrygga, så det gäller att ha tungan rätt i munnen när
man söker sig över. Nåja, speciellt farligt var det ju inte.

Här på Kråknäs finns ett grilltak eller raststuga med bord och bänkar.
Nu bygger man också en uteplats och det kommer att bli super 
att sitta här i eftermiddags/kvällssolen! Det här har ni i föreningen
som underhåller leden gjort jättebra!



En skön höstdag då gäller det bara att njuta av allt
som förbereder sig inför vinterns kyla.


Månne detta är den sista flugsvampen mitt i blåbärsriset?


När jag vandrade tillbaka till parkeringsplatsen där jag hade min bil
mötte jag flera vandrare och också ett helt gäng i olika åldrar som
grillade korv vid en av rastplatserna längs leden.
Bra konstigt att man aldrig fotar när man vandrar tillbaka samma väg....

Det här fotot av gulnade fräken fastnade ändå på bild.
Jag såg en järpe, men den hann jag aldrig fota. Däremot såg jag
inga älgar eller andra djur trots att jag vandrade riktigt tyst.

1 kommentar:

  1. Undrar om det finns nån årstid som är vackrare än hösten .. åtminstone denna!
    Helt fantastiska bilder! Tack för att jag fick "vandra med" :)

    SvaraRadera