måndag 8 oktober 2018

Efter sol kommer regn....

Idag skriver vi måndag.
Efter gårdagens solskensdag bjuder denna måndag på gråmulet och regn.
Denna måndag började i alla fall på det bästa sättet. 
Min bil, den med massor av fel och brister, den gick igenom besiktningen!
Det är nästan så jag inte kan sluta le bara jag tänker på det!
Ok, visst visste jag att bilen inte är trafikfarlig på minsta sätt, men frågar
jag sonen är min bil helt kass. Jag tycker den fungerar. Dessutom klagar
han på att bilen är ostädad. Ok, men min bil måste frakta motorsågar,
bensindunkar, leriga gummistövlar, matkassar och annat
smått och gott som hör livet-på-landet till. Min bil är en "arbetsbil"
brukar jag förklara. Den får se bohemisk ut! Så det så!
Och besiktningsmannen hade inte minsta att klaga på att det fanns
några lerklumpar och massor av granbarr som inte var bortstädade....
Redan på förmiddagen gick jag ut för att samla ihop mina 10.000 steg
(jo, jag vet att vissa siffror har satt sig på min hjärna...).
Det var innan regnet kom, nu smattrar regndroppar på fönsterrutorna och
de gula björklöven virvlar runt i höstvinden.



Det kom några droppar regn på kameralinsen ser jag, men jag hann in
i stugvärmen innan det började regna så där allmänt.


När de mörka molnen drev in blev det mörkt som på kvällen.
Nu när åkrarna är plogade blir ju allting svart ...
 

Ute på slätten låg den första isen i några vattenpölar som bildats i traktorspåren.
Vi hade minus 3 grader under natten, men så drev ju molnen in och
det blev varmare. I veckan utlovas varma höstdagar (brittsommar), 
så efter dagens regn försvinner garanterat isen....



 Ute på några oplogade åkrar såg jag ett gäng svanar.
De pickade i sig korn som fallit till marken, det gäller att äta inför den
långa flygturen söderöver. Årets ungar är ännu inte helt vuxna, deras
fjäderdräkt är grå (vissa har tydligen endast grå hals).
Hösten är här. Höstrusket är här.
Det kändes speciellt ute på slätten i den kalla vinden...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar