torsdag 25 oktober 2018

Frostnupet

Den här veckan har bjudit på kalla morgnar med rimfrost.
Höstkylan kommer krypande. 
Framemot morgonnatten blir det minusgrader.
Alla årstider har sin tjusning, tänker jag när jag går runt
i vår trädgård.....



Här är det Finlands vita ros som övergått till brunt och rött
och som varje morgon pryds av iskristaller efter en kall natt.



I morse var kärleksörten täckt av frost, men ännu 
sprider blomman Kärlek!


Min alpklematis som klänger längs garageväggen ser numera lite risig ut, 
men den har blommat även hela hösten!



De senaste nätternas köldknäppar har äntligen tagit körsbärsträdets 
alla löv, de ligger nu i mängder på marken (jag väntar på lite
varmare väder innan jag räfsar ihop löven.... för se jag räfsar bara en gång!)


Så här frostnupet såg det ut vid postlådan i morse.
Där får björklöven ligga tills de förmultnar.


Ute i naturens fria trädgård har frosten målat om
tåteln. Nu lyser gräset vitt mot den svarta myllan.


Brun renfana med vita iskristaller.


En ihopkrupen fyrklöver.


Men oj, här har visst viden tagit fel på årstid!
"Sov du lilla vide ung, än så är det vinter...", nej vintern
har ju inte ens kommit....! Men nu lär det inte dröja många timmar
innan vi har mera vitt på marken. Det är så det känns i luften. Snö....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar