fredag 5 oktober 2018

En underbar höstdag

För några dagar sedan hade vi en av dessa vackra höstdagar med solsken
och med luften hög och klar. En dag som gjord för att njuta av höstens färger!
Jag bestämde mig för att åka ut till skogen för att plocka tranbär.
Redan tidigare hade jag plockat flera liter med tranbär som jag kokat till
sylt tillsammans med lingon. Men mera sura tranbär är ju aldrig fel, tänkte jag
och rattade bilen ut till ett av "mina" tranbärsmyrar. Jag parkerade bilen och
vandrade över stock och sten in i skogen.


Till den här lilla tjärnen eller insjön söker jag mig varje höst.
Det finns inte tranbär varje år, men det är så vackert här vid vattnet
att det nästan känns som ett måste att söka sig hit ut.


Den här dagen låg vattnet alldeles spegelblankt. Och det annans så svarta vattnet
var alldeles blått av den klarblåa hösthimlen. Solen lyste, nästan så den stack i ögonen
och blev för stor kontrast emellan mörker och ljus.



Och så var det dessa speglingar. Vad är upp och ned....


Nåja, för min del gällde det att ta sig till andra sidan tjärnen.
Det går några stigar runt tjärnen, men de går inte nära vattnet där
tranbären växer, så för min del gällde det att klättra över stenar och hala grenar.


Jag kunde inte låta bli att fota med jämna mellanrum, varje gång jag 
passerat ett hinder kollade jag den vackra höstdagen och bara kände att
här gällde det att knäppa ännu en bild. Varför åka långa vägar för att uppleva
något vackert när allt det vackra finns just här där vi bor?


De flesta lövträden lyste gula, men också en hel del rött finns denna höst.
Jag läste någonstans att den röda färgen utvecklas som ett slags
solskyddsfaktor för löv som utsätts för starka höstsolstrålar.


Här är det några stora hjortronblad som ändrat färg till klart gult.
När jag vandrade hittade jag massor av trattkantareller också, så jag
var glad att jag tagit några extra plastpåsar med mig för att inte behöva
blanda bären med svamparna.


Visst fanns det en hel del tranbär i år, men tyvärr var bären små och växte riktigt
nere i mossan på det här stället. Tranbären plockar jag ett och ett för hand, så
det är lite arbetsdrygt - och det gäller att vädret är det bästa när man är ute på myrarna.


Efter att ha plockat någon liter med tranbär sökte jag mig tillbaka till bilen.
Rakt mot solen skulle jag gå  och flera gånger föll jag mellan trädens rötter och
stenbumlingarna. Där låg jag skrattande och försökte ta mig upp på benen igen...
det kändes lite tokigt att flabba alldeles för sig själv, men det är ju bättre att vara
glad än ledsen....Tyvärr fotade jag inte min väg över stock och sten
 utan det blev en bild med vackra trädstammar mot solen istället.


Här såg jag vitmossan som växte så vackert i knippen på en sten.


Innan jag kom ut ut skogen kunde jag inte låta bli att undra om detta var sista
gången jag kunde gå ensam ute i den vackra naturen kring den lilla tjärnen.
Numera har vargarna tagit över våra kustnära skogar och det är inte alls
roligt att tänka sig att man kunde omringas av några hungriga vargar...
Dessutom blir mina leder inte bättre och att klättra och hoppa mellan skogens 
stenar och rötter är kanske snart enbart en önskedröm....
Men se häromdagen då njöt jag av att vara ensam ute i skogen 
en helt underbar höstdag!
 

1 kommentar:

  1. Åh vilken underbar natur och så vackert över tjärnen.
    Jag tänkte väl de hur vågar du gå i skogen nu för tiden.
    Vackra bilder!

    SvaraRadera