måndag 15 oktober 2018

Vilket veckoslut!

Idag skriver vi 15 oktober, vi är alltså mitt inne i höstmånaden 
oktober, men under veckoslutet har vi haft sommartemperaturer. På natten
mot söndagen hade vi runt 15 värmegrader och på själva söndagen gick
termometern ända upp emot 20-graders strecket! Det kändes sommar så här mitt
under hösten. Jag kan inte låta bli att tänka klimatförändringar.... det händer allt möjligt
ovanligt numera. För några år sedan hade vi nästan en meter snö vid
den här tiden på året - och nu har vi nästan sommarvärme....
Både snömetern och sommarvärmen är oväntade väderfenomen.
Ja, man kan inte låta bli att undra vad som kommer att hända efter
ytterligare ett tiotal år....
 Men som sagt, under det här veckoslutet njöt vi av solen och värmen!


Den här maskrosen fotade jag på söndagen. 
Klarblå himmel, sol och maskrosblom, det kändes allt lite försommar i luften!



Men lövträden hade inte grön små blad utan nu är det gula blad som gäller.
Om de gula löven vore guldtackor kunde vi faktiskt vara triljonärer vi som bor
ute på landet.... för på söndagen blåste en rätt frisk sydlig vind som fångade
upp alla löven och virvlade ned dom till marken. Det blev till högar...


Vid det här laget är många träd kala, vissa träd är vackert gula
medan några kämpar för att få behålla sin gröna färg ännu några dagar.


Hemma hos svärmor har sommarens pelargoner fått flytta in i farstun och
där blommade pelargoniorna överdådigt i helgen.


Det har inte bara varit vackert väder under veckoslutet, det har varit
massor av trevligheter också. På lördagskvällen strålade vi Texas-resenärer 
samman tillsammans med andra körprojekt-medlemmar. Det blev god mat och
dryck och förstås mycket sång. Här övas en ny sång in med
de olika stämmorna. Vackert lät det och fina körledare hade vi!




På söndagskvällen var jag tillsammans med barndomsvännerna på
pianoafton med Thomas Enroth och musiker från symfoniorkestern
Orchestra Aurora Finlandica. Det var vackert att enbart lyssna till de olika
instrumenten (utan sång) och Thomas bjöd verkligen på sig själv och pratade
om stort och smått mellan de olika musikstyckena. Så här skrev Thomas i 
programbladet "Jag tror du behöver vila. Vår värld faller sönder, alla vill vara
bäst, störst och starkast. Du kanske liksom jag vill bli fri från de ytliga
kommersiella som bara förminskar dina tankar, dina känslor och ditt rätta 
jag. Jag vill med öppna sinnen njuta av sommarkvällen vid sommarstugan, lägga
mina fötter i sjön för att känna att jag lever. Jag vill samtala med vågorna som slår
mot stranden för att få känna att det finns något större vi aldrig kan eller
behöver förstå. Jag vill gå ut i höstregnet och känna mig lycklig, lycklig för att jag
är född till den jag just är. I ödmjukhet vila i tanken att allt blir som det skall bli..."
Det var en vacker konsert och jag fann många vackra tankar i musiken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar