tisdag 5 maj 2015

Bocks Corner Brewery eller Bocks Bryggeri eller bara Bockis

När byns pidro-gäng för nästan en vecka sedan skulle ha sin säsongavslutning
hade de bestämt att fira detta på Bockis i Dragnäsbäck. 
(Bocks uttalas Båkkis på dialekt därför skriver jag Bockis).
Ni vet det där ny-gamla bryggeriet som återuppstått efter år
av törnrosasömn. Bryggeriet fanns på samma ställe mellan åren
1890 till 1987, nu bryggs åter öl vid Bockis. Ny ägare, nya planer.
Jag hade inpräntat i sambon att han kunde anmäla mig som chaufför
 när pidro-gänget skulle ha sin öl-kväll.
Och visst uppskattades min ödmjuka begäran....


Det var en småkall vårkväll när vi kom fram till Bocks Corner 
Brewery. Vi parkerade bilarna (dom är ju några stycken i det där 
pidro-gänget så vi kom med tre fullpackade bilar) 
och så sökte vi oss in i värmen.
Ja, jag ville ju se hur Bockis ser ut invändigt också.


När vi kom var det rätt tomt vid bar-disken. En speciell disk som
åstadkommits av ett långt, krokigt stycke träd.


Det var inte enbart bardisken som var gjort av trä, ett av de större
borden och bänkarna var också utsågat ur en stor trädstam.
Vi började med en rundvandring i lokalen på nedre våningen.


Öl-tunnor som kunde användas som bord
och har ni sett det snygga stengolvet...


Nästa rum var som en mysig engelsk lounge med pösiga
skinnsoffor och bokhyllor längs väggarna.


 
Vackra tiffany-lampor piggade upp i rummet.



Och ville man sitta mera privat, kunde man ju sätta sig i något
av de små kabinetten som fanns i lokalen.


I det stora rummet utgör de blanka öl-tankarna en del av inredningen.
En trappa upp tappas ölen på flaskor och där finns också konferensutrymmen,
men dit upp vågade vi oss inte på egen hand. 


Men vi kikade in i det stora rummet längst bort, det som kommer
att användas till mötes-konferensrum. Där jobbade ännu byggjobbarna.


Så vi gick tillbaka, förbi öl-jäsningen och herrarna i gänget
bestämde sig för varsin öl. I det här skedet finns tydligen ljust eller
mörkt öl till försäljning. 



Ölet skummade när det tappades upp i glasen.
Jag tycker det är trevligt med dessa små bryggerier som poppar
upp lite överallt. Speciellt spännande med det här bryggeriet 
är ju att vi här i Österbotten minns det gamla Bockens Bryggeri.


Så satt då pidro-gänget med sina ölglas. Det klirrades "kippis/skål" och
så började det dras historier..... ja ni vet hur det är när grabbarna
 är samlade igen. Jag åkte hemåt, ingen öl för mig tack.


Det byggs ännu kring bryggeriet. Ute på gården stod ett uppseendeväckande
litet hus. Det skall tydligen bli bockens hus. För Bocks Corner Brewery
skall naturligtvis skaffa sig en getabock till sommaren!


3 kommentarer:

  1. Så mysigt det blivit på Bockis!
    Tack för alla fina bilder du visar, för jag kommer mig inte dit troligen.

    SvaraRadera
  2. Tack för rundturen. Härligt att tillverkningen tagits upp igen. Det blir säkert ett populärt ställe att besöka.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för detta trevliga inlägg, det gillade både jag och Rolf.
    Vad häftigt de har inrett Bockis, helmysigt !
    Vilka bord och bänkar vilket vackert stengolv, vilken fin bar, vilka härliga skinnsoffor, vilken mysig kabinett Där hade jag velat titta in, nej sätta mig ner med en öl (fast jag är inte en öl-människa) med ett gott öl när man är törstig och rätt miljö smakar, underbart . . . .
    Attan att det ska vara så långt dit, men du gjorde en bra reklam för Bockis.
    Den sista bilden med det häftiga huset är tummen upp för hela 'alltet'.

    Kul att veta att du är en färgstark kvinna, när du gillar den illgröna sjalen, *fniss*

    Varma kramen/ Eva

    SvaraRadera