måndag 18 maj 2015

Charmigt från urtiden

I går kände jag att det var av nöden att åka ut till
vår sommarstuga för att räfsa bort löv, grenar, gammalt gräs,
kottar, barr..... innan det nya gräsen blir alltför frodigt.
Sagt och gjort, vi åkte ut och jag räfsade så jag blev svettig.
Men nu är det gjort.... och det var minsann i sista minuten....
Nordanvinden blåste kall och det var nog ingen härlig
vårdag att skriva upp i vårens "sköna-dagar-kalender".
 Men naturen ställer sig redo för en ny sommar.


En av mina favoritväxter är de stora vackra ormbunkarna.
Speciellt vackra är de på våren när de vecklar ut sina blad.


Ormbunken är en av jordens äldsta växter.
Redan för 300 miljoner år sedan dominerade olika ormbunkar
växtlivet på landbacken. 


En annan mycket gammal växtart är fräken. 
Dom här anspråkslösa växterna är också så fascinerande tycker jag.



Här ute vid havet grönskar det ännu inte så mycket som på landbacken.
När vi skulle åka hem igen stannade vi längs skogsvägen.
Då upptäckte jag The Big One....



En jättestor murkla! 
Stor som en knytnäve växte den på en dikesslänt i skogen.
Och om något ser ut som en urtidsväxt, så visst är det
dessa vårens svampar!!

3 kommentarer:

  1. Gillar också dessa utomjordiska ormbunkarna som växer upp
    som små jordskott.
    Måste fråga plockar du dessa murklor ???
    Vi törs inte.
    Har också haft kalla vindar i helgen, och väntar på värmen med öppna armar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Så underbara bilder och jag ler igenkännande då jag läser inlägget om kojan , vi rev en också för några år sedan som det var rejält med spik i :)

    SvaraRadera
  3. Ormbunken är en vacker växt tycker jag och den behöver ingen större passning, så för mig är det verkligen en önskväxt. Kram

    SvaraRadera