fredag 30 januari 2015

Vardagsmat: lake och morotskaka

I dag fortsätter jag skriva om min vardagsmat, kanske
kan jag inspirera någon annan...
I dag blev det fisk och en gammal klassiker till
eftermiddagskaffet hemma hos oss.
Sambon hjälpte en granne att vittja fiskenät på förmiddagen.
Så här års har man näten under isen och sedan går man varannan
dag och kollar om det kommit någon fisk. Jovisst, just nu
fastnar massor av lake i näten. Någon enstaka sik, gädda 
eller abborre kan man också få. Idag blev det i alla fall tio lakar
och sambon fick ta hem hela fångsten.


Lake är ingen vacker fisk, men en delikatess på mångas matbord
så här vintertid. Laken trivs bäst i djupa, kalla och syrerika vattendrag.
När isen lägger sig över havet till vintern stiger laken ofta
upp till de grunda strandvattnen. Det har varit en bra isvinter med 
lite snö på havsvikarna i år, det är kanske därför man här längs kusten
får stora mängder lake i  näten denna vinter.



Svärmor har lärt mig hur hennes mormor kokade lake förr i tiden.
Efter att ha rensat fiskarna skärs den i mindre bitar och kokas
i en kastrull med vatten. När fisken är genomkokt hälls vattnet bort
och istället häller man på en saltlag (upphettat vatten + salt) och där får laken 
ligga och dra i sig saltet. Lake avnjuts med kokad potatis och 
"pikkaveeton" (lite vatten, smält smör, lök och salt).


Till kaffet hade jag bakat en morotskaka med ostkräm. Mmm så
gott (och kanske lite onyttigt)! När jag bestämt mig för att baka en kaka
och tog fram boken "Sju sorters kakor" föll ett gammalt tidningsurklipp
ur boken. Recept på morotskaka. När hade jag bakat den senast? Det var 
länge sedan,och nu hade jag massor av eko-morötter, 
så varför inte slänga ihop en

Morotskaka med ostkräm
2 ägg
50 gr smör
2 dl eko-vetemjöl
3 dl finrivna morötter
1 tsk kanel
1 tsk matsoda (bikarbonat)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Jag blandade ihop ingredienserna (smälte smöret) och gräddade 
kakan i 175 grader ca 25 minuter. 

Ostkräm
75 gr smör
3 dl florsocker
100 gr philadelphia smältost
1,5 tsk vaniljsocker 
(1 msk pressad limesaft)

Smeten vispas fluffig och breds över kakan när den svalnat.

Smaklig måltid!

4 kommentarer:

  1. Du skrev inte om ni åt rommen såg att flera av dom romstinna .Vilken lycka att få så lyxig mat så där bara 25 euoro belade jag för en romlake före julen .Smörsås med lök brukar vi gör till .Trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte om rommen, så den fick svärmor och sambons ena syster ta hand om....

      Radera
  2. Så längesedan jag hann kommentera. Gillar ju dina inlägg! Lake är väldigt mycket överskurs för mig, men glad att ni får ta del av dylikt! Trevlig helg! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde också morotskaka igår...fast jag virkade den. Din ser betydligt smaskigare ut. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera