lördag 31 januari 2015

Årsringar

Tiden går. 
Redan sjunger årets första månad
på absolut sista versen. I morgon har vi februari.
På gott och ont. Men så är det, tiden går och vi med den.
Idag, precis som igår, var sambon och jag till skogs.
I dag sågade vi ner en gran och när jag tittade på stubben 
fascinerades jag av trädets tydliga årsringar.


Den här granen hade trivts, den hade stora tydliga årsringar.
På omkring 30 år hade den växt till sig från en liten planta
till en stor yvig gran. 


Ser ni figuren inne i stubben? 
Två ben och två utsträckta armar och ett avlångt
huvud. Kroppen är som en rund prick i mitten.
Precis som träden får vi människor också årsringar.
Fast på ett annat sätt.
Jag har fått mina årsringar, både utanpå men också invändigt.
Jag har fått minnen och erfarenheter genom åren. Jag har lärt mig
massor av nya saker (massor har jag visst glömt också) och jag har 
omvärderat mycket, tänkt till och blivit den jag är idag.
Stolt och rakryggad står jag, precis som granen, fortfarande med mina fötter
djupt nergrävd i jorden. Jag uthärdar stormar och solskensdagar.
 Trots mina många årsringar är jag ännu mycket nyfiken på livet.

Logiken tar dig från A till B
Fantasin kan leda dig vart som helst.
-Albert Einstein-

3 kommentarer:

  1. Tänkvärt och fint. Fascineras också av årsringar. När vi tog ner vår stora lind som hamnat mitt i parkeringen och alldeles för nära huset gjorde det nästan ont i mig. Den hade 142 årsringar. Tänk vad ett träd varit med om. Så många fåglar som vilat på dess grenar, djur som tagit skydd inunder och allt liv som levt på trädet, lavor, mossa, insekter. Fast att avverka en gran eller tall känns inte lika tufft, bara lite : )
    Önskar dig fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så många gånger man går förbi stora träd utan att skänka en tanke på hur pass gamla de är. Egentligen är det fantastiskt hur de ofta kan få stå kvar jättelänge, när så mycket annat skövlas. Einstein var smart. Fantasin är värdefull. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  3. Visst är det fantastiskt med årsringarna och allt du skriver. Jag gillar citatet. man har fått omvärdera mycket vartefter årsringarna blir fler och fler. Vacker februari till dig! ♥︎

    SvaraRadera