måndag 5 januari 2015

Så kom kölden

Snön knarrade under fötterna och kölden bet
i kinderna. Näsan såg rätt röd ut, det kunde jag se om
jag kisade med ena ögat. 
I dag har vi äntligen vinter. Och i dag kom jag mig
äntligen ut på en promenad. 
Minus 12 grader nu mitt på dagen.
Soligt och vackert vinterväder. Som gjort för långa promenader,
tänkte jag när jag drog på mig värmebyxor och dunjacka.


Kameran fick också följa med på dagens promenad.
Solen är uppe några timmar, men högt upp på himlen orkar den
inte masa sig. Fast ack så härligt med en äkta vintersolskensdag!


I lä mot skogen hade det bildats lite rimfrost på 
buskarnas grenar. 


Ute på slätten var det nästan vindstilla. 


Några grässtrån glittrade i kylan. 


På grannens uthusfönster hade det bildats vackra frostrosor.

Det nya året har verkligen börjat med omväxlande väder.
Massor av plusgrader, regn, snöstorm och så massor av minusgrader.
Just nu föredrar jag minusgrader. Skulle jag få bestämma
kunde det få vara si-så-där minus fem och solsken.
I minst två månader till.

2 kommentarer:

  1. När jag gick morgonpromenaden idag så visade termometern +3 grader, men det kändes betydligt varmare. Vi har fortfarande barmark, och vi lär nog få vänta på snön. Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Vackert ,ni har ju ändå lite snö .trevlig trettondagsafton ,Nette

    SvaraRadera