fredag 16 januari 2015

Grådaskigt i Helsingfors

Förra lördagen hade vi tre kvart att "göra sta´n".
Och den tiden tog naturligtvis sambon och jag vara på och
gick en sväng bland sevärdheterna. Inga rea-butiker här inte!
Det var gråmulet, snart skymning och råkalla 
vindar från havet.....


Vi gick längs de fina affärsgatorna upp till domkyrkan.


Där uppe på trappan stod brudfolket redo för fotografering. Stackars
bruden stod med bara axlar och jag som frös trots både mössa, handskar
och en tjock jacka... Kanske kärleken värmde...



Vi gick förbi slottet och där var det lugnt och stilla.
Annat var det säkert på självständighetsdagen, när människorna
köade för att komma in till balen....


Vi bestämde oss för att gå till saluhallen. 
Jag älskar ju saluhallar....




Kalakukko, i nyare tappning.
Kalakukko är en finsk rätt som jag aldrig smakat....




 I en saluhall är det så många dofter och synintryck. Spännande.
Här inne fanns många roliga caféer och matställen.



Nere vid stranden flöt isflak i hamnbassängen.


Vi gick förbi restaurang Kapellet med de vackra kristallkronorna.
Så här i januari hade stället blini-veckor. Blinier är ryska plättar
gjorda på bovete och de ätas med tex smetana, kaviar och hackad lök.
Jag hade gott kunnat smita in under kristallkronorna och beställt ett
fat med blinier, men vi hade ju bokat tre-rätters middag på en helt
annan fin restaurang...





Vi hann också smita in på Fazers café på Glogatan och frestas av
både godis och goda bakelser och smörgåsar.
Men vi hann endast njuta med ögonen av allt det goda, för nu
var det dags att gå till hotellet för att svira om
 till kvällens höjdpunkter....

2 kommentarer:

  1. Kul att se lite bilder från vår huvudstad längesedan jag promenerat på dom gatorna ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Nu ber jag att få tacka för så många trevliga inlägg! Önskar jag kunde titta in oftare! Jag blev så glad över dina huvudstadsbilder och teaterresan. Det blir min tur om en knapp månad. Men nu ska du ha en trevlig helg! ♥︎

    SvaraRadera