måndag 7 juli 2014

Tolv timmar

Nu är sommarvärmen här! En klarblå himmel och en värme
som man bara längtar efter när höstmörkret lägger sig eller vårisarna inte längre bär.
Och det bästa är att högtrycket kommer att stanna flera dagar.


På lördagskvällen, eller borde jag skriva natten för bilden ovan är tagen 
vid midnatt, satt jag ute på bastuverandan efter att ha tvagat mig ren i bastun. 
Inte en krusning på vattnet, solen hade gått ner och färgat världen lila.



Det är ljust dygnet runt. Vi behövde inget lyse i bastun. Men dagarna blir
kortare. Ohjälpligt. Inne i villan hade jag lampan tänd för att kunna läsa lite nattlektyr.


Och så efter en lugn natt och vacker morgon lyser solen och ingen vind som
krusar havet. Så sällan vattnet är spegelblankt mitt på dagen kl 12.


Jag sitter på bryggan och dinglar med benen. De tunna molnen speglar sig
i vattnet som en vit rand. I vassen sprätter storgäddan och fåglar kvittrar i buskarna.
Men inget vågskvalp och inget sus i träden.


En båt puttrar förbi ute på fjärden. Vattnet leder rösterna där de 
sitter och pratar i båten. 



Nere vid stranden blommar det så vackert. Det vackraste är
alla de vilda blommorna. Och överallt detta lyser solen och inte en 
vindby på hela dagen. 

2 kommentarer:

  1. Underbara sommar !!!
    Här har vi också varmt och högsommar.
    Men jag har förlorat glädjen att fotografera och blogga efter inbrottet i bobilen.
    Suck.

    Tjingelingen från Rantamor.
    Ha en fortsatt finfin sommar.

    SvaraRadera
  2. Nu tror jag att jag har koll på var ni är för jag ser den holme som vi kallar lilla holmen .Visst var det lika vackert på andra sidan fjärden ,kram Nette

    SvaraRadera