fredag 25 juli 2014

Jag ser rött i sommarvärmen

Sommarvärmen fortsätter.
Jag börjar se rött i värmen....


"Rödlimonad å flåtapöisona".
När jag var liten var röd lemonad det godaste jag visste. Ni skall veta att
röd lemonad (=läsk) och grisar (=flotyrbulla) var en given hit. Lemonad var inte så 
vanligt då som det är idag. Det var inte varje dag som man fick en flaska lemonad, så det var
minnesvärda händelser. Och det fanns ju bara små glasflaskor på den tiden. Häromdagen 
hittade jag en Rapsberry röd lemonade från Wasa Drycker som såg så 
lockande ut. Liknar lite den röda lemonaden som jag drack som barn.
Flåtapöisorna är en slags bulle som görs på sur grädde och steks i en panna.
Det är stor sommarvarning över den bilden!



Mera rött, eller snarare eldigt orange, hittar man i mina blomrabatter just nu.
Av de fem fröna som jag förgrodde i våras har jag fått fem frodiga
plantor som blommar som bara den. Indiankrassen är bara bäst denna sommar!


Körsbären har snabbt blivit röda detta år. Mums!


Slutligen mina vackra röda petunior. I våras var det extrapris på petunior, jag
valde en klarröd färg och hoppades på en torr och solig sommar. För det är ju
då som peturiorna kommer till sin rätt. Och vilken blomsterglädje dessa
blommor bjuder på denna sommar!

Jag vill bara se rött just nu!

2 kommentarer:

  1. Den slags rött du ser är mycket vackert. Lemonad var verkligen festdrycken när man var barn. Varma kramar.

    SvaraRadera
  2. Gott gotti gott gott är väl ordet där ,vackra krassar och petunior..Vi var ut på en sväng efter ån idag och fotograferade näckrosor och mindes gamla barndomsplatser..Nu ska vi äta pizza ,synd att man måste ha på ugnen det är ju tillräckligt varmt ändå trevlig helg ,nette om ni är ut med båten så kom i land vet ja ,

    SvaraRadera