torsdag 17 juli 2014

Dagen jag sent skall glömma....

Gårdagen började på bästa sätt. Jag njöt av morgonfrukosten, läste 
morgonnyheterna både på papper och digitalt. Jag plockade undan och gick
sedan ut för att måla lite rödfärg på en uthusvägg. Det var halvmulet och inte alltför varmt 
vid väggen där jag stod och målade. Sambon, som äntligen fått semester,
grejade med min bil. En brännare hade gått i framlampan. 
Det var förmiddagsro hos oss. 


Efter maten bestämde jag mig för att åka ut till skogen för att se om 
hjortronen kunde plockas. M kom också med och jag rattade bilen in i skogen
längs en skogsbilväg. Nu var det klarblå himmel och sol  Vi damer hade långbyxor, gummistövlar
och hinkar med oss. Redo för en dag på hjortronmyren alltså!


Jag hittade en perfekt plats att parkera bilen på. Vi steg ur och började klä på
oss långbyxor och stövlar. Greppade våra hinkar. Jag skulle bara låsa bilen först.
Men var fanns bilnyckeln? Jag hade ju nyss stannat bilen, gått max en meter från den och så
var nyckeln borta. Den satt inte i billåset. Inte bredvid ratten där jag alltid brukar
lägga nyckeln. Inte i byxfickorna. Nyckeln fanns ingenstans! Jag hade öppnat bakdörren
för att ta ut stövlarna och så var nyckeln som uppslukad från jordens yta. Vi sökte igenom
hela bilen. Jag fattade ingenting. Och jag kom absolut inte ihåg vad jag hade gjort av nyckeln
efter att jag stannat bilen. Att stanna bilen har jag ju gjort miljontals gånger...men sedan då? 
Vi letade i minst en kvart. Jag tömde ut min handväska minst 
tre gånger, tog ut alla lösa föremål som fanns i bilen.
Så ringde jag sambon: Du får komma ut med reservnyckeln!


Vi gick ut på hjortronmossen och visst fanns det en del hjortron, men inte alls
så mycket som förra året. Vi plockade någon liter vardera, men jag gick hela tiden och
tänkte på den förbaskade nyckeln. Jag kände hur det är att lida av alzheimers. 
Nada uppe i knoppen... Vart hade nyckeln försvunnit? Jag fattade ingenting!
Jag gick till bilen igen och började leta. Sambon kom till undsättning och så var
 vi tre som letade efter den försvunna nyckeln. Vi hittade gamla karameller, pennor och 
skräp som gömt sig i olika skrymslen i bilen, men ingen nyckel. Vi skuffade bilen uppåt längs 
en backe för att se om den fallit på marken där under. Nix, ingen nyckel. Jag klädde av 
mig byxor och tröja, jag vände upp och ned på min väska igen, tog ut alla bilmattor.
Men vad är det här? sa sambon. Och så uppe på biltaket, men fastkilad mot taklisten låg 
bilnyckeln! Då kända jag en så stor lättnad att det blev kramkalas.
Fast en liten baktanke hade jag ju i alla fall haft när jag tog ur bilnyckeln och la den på taket.
Jag skulle klä om för hjortronplockningen och så låsa bilen och sätta nyckeln
i byxorna... nåja lite alzheimer-varning är det ändå!
Väl hemma smakade kaffe utmärkt och sedan rensade jag hjortronen och 
hade en lugn hemmakväll.
Jag hade ställt till det tillräckligt för en dag, tyckte jag.

3 kommentarer:

  1. Du är nog inte ensam om det där och jag kan berätta att det blir inte bättre ,kram nette

    SvaraRadera
  2. samma här bättre blir de inte man blir rädd sig själv ibland

    SvaraRadera
  3. Ha ha! Välkommen i gänget! A

    SvaraRadera