fredag 4 juli 2014

Så var det fredag igen

Dagarna rusar förbi. Ibland känns den ena dagen lik den andra.
Men idag har vi fredag och nu har sommaren kommit tillbaka! Man
vill inte gå in på kvällarna, för nu efter regnet har hela naturen sträckt på sig
och så har vi ju inga mygg detta år (bara det!).


I går kväll gick jag ut på en långpromenad. Blåklockorna blommar 
som bäst längs vägarna....


..och så de stora röda tistlarna. När jag var liten kallade vi dessa för
målarborstar. Man skulle ta en blomma och borsta kompisen under hakan
utan att hon/han visste om att man hade en tistel i handen.


Till min förskräckelse blommar också mjölkörten eller rallarrosen.
Den ljusaste sommaren är över när den blommar. 
Nu blir natten bara längre.


Inne i mitt lilla växthus börjar både de första tomaterna och 
gurkorna mogna. Härligt. Utanför växthuset har jag täckt mina jordgubbar
för att trastarna inte skall äta upp de röda bären (eller fastna i nätet, för den delen).

1 kommentar:

  1. Så härligt med egen skörd ,här i skärgården är det vackert nu ,kram Nette

    SvaraRadera