tisdag 27 december 2022

Julen 2022

 Så var den åter firad. Julhögtiden.

 I dagarna tre har vi ätit och druckit gott. Vi har träffats hela gänget precis som alla de senaste decenniernas jular. Jag är så tacksam att jag fått komma in i denna gemenskap med sambons släkt där vi kan fira julen över generationsgränserna!

Lördagen den 24 december firade vi julafton hemma hos sambons syster precis som vanligt. Vi kom från höger & vänster och söder & norr. Alla har lite julmat med sig och sedan hjälps vi åt i köket innan maten dukas fram, allt medan ungdomarna kommer och far enligt egna tidtabeller (som skall klaffa på olika håll).

 

Julaftonsvädret var soligt och kylslaget. Inte minste likhet med förra årets snöstorm...



 Så försåg vi oss med julmaten, tallrikarna rågades o där satt vi vid det stora bordet och pratade, skrattade och mumsade... Efter att vi dukat bort skinkan och allt det andra så kom efterrätten fram (det är risgrynsgröten med fruktsoppa och vispgrädde - mums).

 

Och så kom tomten, äntligen, och det blev stoj och stim och massor av glada tillrop medan vacker julmusik strömmade ut över huset....


Så när alla paketen var öppnade började barnen bli lite trötta, men då hade vi ju mera framdukat på bordet. Nu blev det kaffe och olika tårtor. Efter att alla de yngre åkt vidare fick vi en stilla stund framför den öppna spisen där vi smälte allt det goda vi proppat i oss under hela eftermiddagen/kvällen. Väl hemma igen kom sonen och hans sambo förbi innan de åkte hem till sig. Mera pappersprassel - men ingen mera mat....


Juldagen är den stilla helgdagen när jag alltid går ut en sväng. Frostdimman dansade över slätten och solen bländade i det kalla vädret. Vid 13-tiden styr vi bilen åter hem till sambons syster....


 

På juldagen hugger vi in på matresterna från gårdagen och som ni ser blev det en välfylld tallrik för mig även denna dag! Till kaffet mumsade vi även på pepparkakor med grönmögelost och fikonmarmelad (mums såå gott!). Juldagen är den lugna dagen, nu är det enbart vi vuxna runt bordet och vi sitter evighets länge och bara småpratar. Sedan dimper vi ner i soffan en stund och smälter allt det goda.

Klockan 21 på juldagskvällen åkte sambon och jag på julkonsert, precis som traditionen tillskriver.

Julannandag betyder julkalas hemma hos oss. För att de unga föräldrarna skulle få några timmar barnledigt (farmor och farfar tog hand om småttingarna när de eftermiddagsvilar) så ordnade vi mat kl 16. Jag bjöd inte på julmat hemma hos oss, lite omväxling förnöjer - eller hur!


Hos oss är det älgkött och lite annat smått & gott. Lagom till julannandagen hade vädret ändrats och det hade blivit lite varmare med snö i luften. Till kvällen kröp jag upp i den sköna fåtöljen och kollade "Sällskapsresan" på tv - en klassiker precis som vårt julfirande!

Idag tisdag är det vanlig arbetsdag och snöfall ute. Nåja, jag är förstås långledig (nåja år framöver...) och idag tar jag det lilla lugna. Konstigt, jag är inte minsta hungrig i dag....!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar