tisdag 6 december 2022

Grattis till dina 105 år!

 Sjätte december är en högtidsdag här i landet. I år firar vi Finland 105 år, Grattis! 🌟

Idag tittar solen fram och det är kring nollstrecket, en vacker dag! Här sitter jag och är fortsättningsvis snuvig, men det är snart dags att söka sig utomhus i det vackra decembervädret. Gårdagen bjöd på en vacker solnedgång, och äntligen såg vi en strimma molnfri himmel...



Det brinner i delar av Europa sedan månader tillbaka och visst tänker vi på alla i Ukraina dessa dagar. Vi tänker på alla de oskyldiga civila som får panta med sina liv - bara för att några få höjdare i Ryssland har storhetsvansinne (jo jag vet att också några ryska medborgare får sätta livet till, fångna som dom är). Jag hoppas av hela mitt hjärta att mänskligheten tar sitt förnuft till fånga och satsar på fred och försoning. Livet här på jorden är värt så mycket mera än hat och förtryck. Ändå var det också mina släktingar och dagens veteraner som gav sina ungdomsår för att se till att vi idag kan leva i ett av världens bästa och lyckligaste länder. Tack, bugar och niger jag denna dag! Tack för att ni försvarade vår frihet! Nu måste vi se till att vi får behålla denna vår frihet och sända iväg en liten fredsduva ut över Europa, ut över världen, för att stoppa vansinnet med dessa krigshandlingar.... 

Idag skall vi fira Finlands självständighetsdag med tacksamhet, precis som varje 6:e december. Till kvällen tänder vi som traditionen påbjuder marschaller längs vägarna här i byn och sedan bänkar vi oss framför tv:n för att gå på Självständighetsbalen på slotten. I år tar åter presidentparet emot gäster på slottet efter några år av nedstängning pga pandemi-restriktioner.  


Där får vi sitta framför tv:n och knapra i oss pepparkakor, för i går bakade jag ut min pepparkaksdeg! Och dessutom bakade jag december månads första jultårtor också!

Ha en bra Självständighetsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar