onsdag 8 december 2021

Värme i kylan

 I lucka nummer 8 finns värme. Vintervärme som omsluter en när kölden knäpper i husknutarna.

Idag har vi fortsättningsvis kallt ute, - 20 grader (vissa nätter ner till -30). Det känns som om denna kyla bara fortsätter och fortsätter. Dag efter dag. Kylan kommer sakta inkrypande in i husen, el-kostnaderna skjuter i höjden. Ute krånglar bilar och inne hos ankorna har vattnet frusit till is. Det känns som om det kommer att bli en mycket lång vinter... när hade vi så här kall december senast?

Det är nu elden får spraka och dess värme får lov att omsluta en. Fotot ovan är inte från vårt hus, det knäppte jag för något år sedan på Stundars museiområde. Men varje morgon när jag vaknar och det är kallt ute tänker jag på hur det kunde var förr i tiden. Då när det inte fanns centralvärme och då när det kunde vara iskallt inne i husen. Då man endast hade värmen från den öppna spisen som värmekälla...

Vi har en kakelugn mitt i vårt hus och nu när kölden knäpper i knutarna eldar vi varje kväll. Jag sitter framför ugnsluckan och värmer fötterna och när muren blivit riktigt varm fram emot läggdags låter vi elden slockna och då håller sig muren behagligt varm ända fram till nästa dag. När eftermiddagen/kvällen kommer är det så åter dags att elda... och åter dags att värma fossingarna...


Så skönt med lite extra värme i smällkall vinter!

På morgnarna när jag dricker mitt morgonte i adventsljusens sken tänker jag på att vi ändå har det bra. Kallt ute men varmt inne. (Nästa vecka kan det blir precis tvärt om....)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar