onsdag 15 december 2021

Jultårta

 I lucka nr 15 finns det finskaste av finska, nämligen jultårtan. 

Jultårtan är ingen tårta utan en smördegsstjärna med en klick plommonsylt. Jultårtan hör till en av de snabbfixade juldelikatesserna. Man tinar upp färdigfryst plattor av tårtdeg, delar plattan i två delar, skär fyra snitt och viker upp flikarna och lägger på en klick inhandlad plommonsylt. In i ugnen några minuter - och så klart! Jättegott och frågar ni mig så är det ett måste så här före julen!


Igår kväll hittade jag några överblivna smördegsplattor i frysen. Dags att grädda lite kaffebröd till förmiddagskaffet tänkte jag och gjorde jultårtor i lite olika mönster även till kvällsteet. (Jag strödde på lite florsocker, inte pudrade därav klumparna) och så bjöd jag in sambon som jobbade i garaget:

Jultårtan hör julen till, visst håller ni med mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar