fredag 3 december 2021

En satellit över Kvarken

 I lucka nummer tre finns en satellit, stor som ett mjölkpaket... en Kvarken-satellit! Låt mig få berätta..

Dagens foto är det mest ovanliga och märkvärdiga jag någonsin fotat, det må jag då säga. Det är ett mjölkpaket som jag lindat in i ett presentpapper och så har jag satt fyra stycken strumpstickor under. Och ställt fram allt på vårt köksbord som ett provexemplar. Själva mjölkpaketet skall föreställa en sk. Nanosatellit och strumpstickorna skall symbolisera antenner som skall finnas under satelliten. Nu pratar vi alltså framtid! Verklig framtid...(inte gamla mjölkpaket).

Om lite mer än ett år kommer en satellit av denna storlek att skjutas upp i en omloppsbana kring jorden. Satellitprojektet är ett samarbete mellan Österbotten och Västerbotten (Finland-Sverige) och den projektansvariga finns i Vasa (professor Heidi Kuusniemi vid Vasa universitet). I dagarna kommer nu satelliten att börja plockas ihop med speciell teknik som framför allt utvecklats här i våra norra regioner. Denna satellit kommer att vara liten, som ett mjölkpaket, och väga ca 2 kg. Den kommer att bestå av antenner, dator, elsystem med solceller och olika nyttokomponenter. Detta är den första satellit som byggs enbart för Kvarken-regionens utveckling och behov. Omloppsbanan kommer att bli endast några kilometer över jordytan, den kommer att snurra 16 varv per dygn i ca 1-2 år och ge data som alla (dvs både högskolor/universitet, regionföretag och privatpersoner) kommer att kunna ta del av. 

Så om vi ger oss till tåls ännu några månader kanske Kvarken-satelliten svävar där ovanför oss och sänder ner bilder och information om allt möjligt. Med stort intresse har jag läst om detta framtidsprojekt. Man vet ännu inte när eller varifrån satelliten kommer att skjutas upp, men satelliten kommer att monteras ihop på Aalto universitet i Esbo. Man har beräknat att satellit-projektet kommer att kosta 100 000 euro och man medger att det är svårt att beräkna arbetstidskostnaderna eftersom projektet även genomförs som vanlig studieverksamhet (wow, vilka framtidsutsikter för dessa studeranden!). Uppskjutningar av satelliter kostar kring 30-40 000 euro. När jag nästan läst klart var min stående fråga: vad blir det av rymdskrotet, när satelliten gjort sitt? (Tänk på allt rymdskrot det kommer att sväva över mitt huvud..!) Tydligen uppskattas satelliten stanna i omloppsbana runt jorden i ungefär 10 år, alltså bra mycket längre än den är i funktion. Sedan kommer den att falla ner mot jorden och brinna upp i atmosfären. Som ett litet stjärnskott.

I lucka nummer tre finns alltså framtidsvisioner och ett stjärnskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar