tisdag 20 april 2021

Vi har njutit (nåja) av vårvarma dagar

 Vi har förärats en otrolig vårvärme de senaste fem dagarna. Så här i mitten av april har vi haft runt 15-17 plussiga grader - i skuggan. I de bästa sollägena har det verkligen varit nästan sommartemperaturer! 

 Våren har exploderat. Fjärilar, humlor och myggen har krupit fram ur sina gömställen och igår hörde jag den första svalan och i morse storspovens kännspaka läte....



Nu blommar mina krokusar och porslinshyacinter!

Dagens förmiddagskaffe drack jag i solen vid den gamla stallsväggen  (det är för hett inne i växthuset...).


Den senaste veckan har vi jobbat med att såga och klyva ved. Ett riktigt tungt och svettigt arbete i vårvärmen. Vi har jobbat timmar i sträck och så paus för att åter ta tag i jobbet igen. Nu har vi jobbat oss igenom vedhögarna ovan och några till - det är endast hälften kvar... Idag, tisdag, har vi en mellandag (sambon hade annat jobb för sig) så idag har jag bakat, ställt till med långkok, skött om finanserna, tvättat några maskiner med tvätt och nu sitter jag äntligen och bloggar....

Så ärligt, vi har inte hunnit njuta så värst mycket av de vackra vårdagarna, det har mest varit svettigt.... Men i vårvärmen har alla mina krokusar och scillor valt att blomma i häcken med ölandstok och i den bruna gräsmattan. Till och med ute vid villan blommade en krokus på söndagen...



För sen söndagseftermiddag åkte vi ut till vår havsfjärd för att basta av oss alla sågspånen. Och som ni ser fanns det ännu en hel del snö och is där ute, trots värmen! Vi kom vandrade längs vår villaväg och där låg det ca 30 cm snö på vägen (skuggigt, inget vårregn och oplogat i vinter).


 Ute på stora havet var det isfritt men inomskärs var vår havsfjärd ännu delvis täckt av issörja. Fast vackert var det med de olika blå skiftningarna!

Vi hade åkt ut för att elda i bastun. Så skönt att få skrubba av sig svett och smuts! Och innan bastun var varm gjorde jag mat och vi kunde sitta ute i solen och äta.

Men som sagt - nu är det tisdag och det är dags att hänga ut tvätten i solen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar