fredag 23 april 2021

Ack och ve, vintern kom tillbaka!

  Efter dagar med nästan sommarvärme och nästan ingen vind så vaknade vi i morse till nollgradigt, nordanvind och blötsnö. Så här mitt på dagen fortsätter nordanvinden (11 m/sek och 20 i byarna) och vinden drar med sig mera blötsnö - i stora flingor. Av vårblommorna i mina rabatter syns inget, bilen som står ute är också helt insnöad.... (att det är busväder meddelar också mina leder). Alltså, det är ju slutet av april, så Kung Bore vet du inte att det är vår nu!

I december hade jag också fotat äppelträdet genom mitt köksfönster (med den skillnaden att då hade jag elljusstake i fönstret) och när jag fotade idag tänkte jag att det ser nästan likadant ut . Då var det väl mera torr snö som fyllde trädets grenar, nu är det blöt snö. Vått och kladdigt och massor av snö....


I morse tänkte jag mig ut på slätten för att fota ovädret, men bestämde mig för att vända innan jag överhuvudtaget kom så långt. Vinden slet tag i mig och snön blötkladdade på mig så vände tillbaka in i den torra värmen igen. Det får allt bli en innedag idag! Tydligen utlovas snö hela veckoslutet, så det lär bli många innedagar... (Och nu när man vant sig vid utelivet den senaste veckan, hur skall detta gå?)

Och jag tänker på alla mina "förodlingar" inne i växthuset. Hur skall mina små plantor klara sig? I och för sig är det inte minusgrader (ännu) och dom är täckta med fiberduk, men solen och den riktiga vårvärmen saknas nu i några dagar. Det får allt lov att bli en Räddningsaktion! Jaja, aprilväder.... Ack och ve!

(Ojoj, nu försvann både el och internet, får visst vänta en stund med uppladdning av inlägget!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar