söndag 4 april 2021

Påskdagen och vart åkte jag under gårdagen?

 Idag firar vi en gråmulen Påskdag. Sonen och hans sambo har varit hemma på mat och kaffe, annars har dagen inte bjudit på några större utsvävningar - än så länge. Vi njuter av de vackraste påskblommor som vi fått av trädgårdsmästargrannen och idag tar vi det lätt piano - så här dagen efter gårdagens utflykt.

Under gårdagen, påsklördag, då är ju påskkärringarna i farten här i våra nejder. Eftersom jag räknas till kärringarnas skara hade jag laddat upp med kvast och kaffepanna för en kort kvastfärd. Precis som jag noterade i gårdagens blogginlägg kan vi ju inte åka vart som helst i dessa pandemitider. Blåkulla är inte att tänka på, så det fick enbart bli en kort avstickare så att jag kunde lufta på mig lite.

Som ni ser landade jag ute vid Replotbron! Jag hade ju tänkt ta med mig våra två ankfröknar, men efter moget övervägande fick de stanna hemma. Istället tog jag med mig några mandariner i en korg. Det är gott med lite frukt efter kaffetåren... Ute vid Replotbron hade jag stämt träff med en bloggvän, så där gick vi runt och fotade och småpratade en god stund. Trevligt med fotograferingssamvaro så här i påsktid!



 Solen flödade och där ute hade isen helt gett vika. Nu glittrade solen i vågorna. Precis ett sådant väder som vi påskkärringar gillar!

Så fortsatte jag min påsklördagsflygtur. Nu strandade jag i skogen nära vårt sommarparadis. Sambon hade redan anlänt och han hade börjat elda i bastun, så det var bara att sätta sig i bastukammaren och njuta av värmen där inne. För tyvärr var den där riktigt härliga vårvärmen inte påslagen under gårdagen, det är rätt kyligt ute vid havet - och förstås där uppe på högre höjder...


 Så härmed är villasäsongen inledd för vår del! Ute på fjärden låg ännu isen, men den var riktigt mör och opålitlig. På landbacken låg också mycket snö ännu, vår villaväg är inte farbar (så sambon fick gå via landisen och igenom skogen, tur att jag kom luftburen...).

 Kaffepannan kom till användning och jag bjöd på kaffe med alldeles nygräddade grisar (bulla) som jag köpt ute vid Replotbron...


Så var bastun varm och det blev dags för årets första bastubad. Vilken njutning! Jag älskar vår vedeldade bastu ute vid havsviken! Efteråt gällde det att snabbtorka sig och sedan snabbt hoppa i kläderna innan man började frysa. För sedan skulle jag ju ta kvasten för flygturen hem också.

På hemresan träffade jag en konstig påskkärring. Hon såg lite tanig ut och korta ben hade hon - men den svarta katten den fick följa med henne!

Jag anlände välbehållen hem och ankorna var glada att se mig hemma igen. Hoppas ni alla har haft en både rolig, avkopplande och skön påskhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar