fredag 30 juni 2023

Så har första halvåret 2023 susat förbi

 Idag skriver vi 30 juni och så har årets vackra juni månad susat förbi. Ja, hela första halvan av året har nästan susat förbi, för det återstår ju ännu några timmar....

 Årets juni har bjudit på sommarvärme och dessa härliga sommarkvällar när jag suttit ute i bara shorts och linne och njutit av solnedgången. Juni har också bjudit på fortsatta strider i Ukraina - prata om förstörelse av människor, egendom, natur och mänskligt förstånd... Lite skrämselhicka hade väl en och annan när den ryska militära Wagner-gruppen utmanade Putin i Moskva under midsommarhelgen, men än så länge blev det inget mera än lite skrämselhicka. Här i landet skrevs de slutliga Nato-pappren under och landet fick efter många veckors förhandlingar en regering - en regering som enligt alla bedömare inte kommer att bli så långvarig som 4 år. Här hemmavid har vi mest tagit det lilla lugna och jobbat på som vanligt. 

Under gårdagen åkte vi ut till vårt sommarparadis, vi önskade lite havssvalka i sommarhettan. På vägen dit ut gick två tranor på vägen, de kanske också tyckte det var varmt. När de såg bilen började de springa för att sedan lyfta och flyga framåt. Ursäkta dåligt foto som jag tog fotot igenom bilrutan med både fåglar och bil som rörde på sig...

Och precis som tranorna lyfte och flög vidare har årets första halvår flugit förbi. Livets gång tänkte jag när jag knäppte fotot ovan.... Och nu när värmen är påslagen minns vi knappast den kyliga och framför allt blåsiga våren och försommaren....Men jag minns de vackra vinterdagarna när det fanns ett tjockt istäcke över havsfjärden och vi gick över isen till vårt sommarparadis...
 


Där ute vid havsfjärden var det också varmt (30 grader) men en skön bris från havet gjorde att det kändes rätt behagligt. Långt borta såg man molnen som tornade upp sig över land, men molnen kom aldrig ut till kusten. 

Vi åt mat ute på verandan (i skuggan) och då såg jag dessa fåglar som visade upp sina telningar. De guppade på den blåa havsytan och en av ungarna hade visst lämnat på efterkälken...


Ute på piren blommade en av mina favoritblommor, gökblomstren! Nu är det högsommar!

Vi åkte hem till natten - det är svalare nattetid hemma än ute vid villan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar