måndag 5 juni 2023

Första veckoslutet i juni 2023

 I lördags var det skolavslutning för områdets skolungdomar, så nu har de sommarlov. Men fortfarande saknas sommarvärmen, trots att det känns lite mer sommarlikt just idag (måndag). 

I lördags åkte vi ut till vårt sommarparadis, trots att inte sommarvärmen var påslagen. Vi hade lite jobb att utföra och dessutom eldade vi bastun - så frös behövde vi inte göra i nordanvinden!

Där ute blommade flera hav av liljekonvaljer. Årets konvaljer är låga till växten, de huttrade tydligen också i det kylslagna försommarvädret. Men jag plockade in en stor knippe och när vi satt inne i stugan och åt kunde vi njuta av doften av sommar i alla fall!

Därute blommade häggen nere mot havsviken. 


Dagen bjöd på ömsom sol och ömsom moln - men inget regn över oss på dagen. Jag konstaterade att det var fortsatt lågvatten vid bryggan....

Efter bastun gick jag ut för att kolla till mina andra favoriter bland vårens/försommarens blommor. Skogsstjärna.

Och kärrviolen. Den här väna blomman var min favorit när jag var barn - och fortfarande hör den till en av mina favoriter.

Det såg ut att bli regn till kvällen, så vi åkte hemåt.


Söndagen blev en lugn dag för mig, jag kände mig lite förkyld. Medan sambon var ut på vift stannade jag hemmavid och gjorde våra ankor sällskap hemma på gården. Jag till och med sov middag! 

Till kvällen pallrade jag mig ut på kvällspromenad och kollade in grannens lammungar som betade i hagen tillsammans med sina mammor. Där var det mycket spritt i benen!

Idag är det måndag och ny vecka, fast mycket spritt i mina ben är det inte ännu! Prosit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar