torsdag 8 juni 2023

Bland äppelblom och gårdens småfåglar

 Försommaren är en härlig tid - trots att vi de senaste veckorna har blivit bjudna på kyliga vindar. En fördel med det något kalla vädret är ju att försommarens blommor inte blommar ut på en dag eller två...


 För ca en vecka sedan fotade jag äppelblommorna ovan.

 Jag tycker det är så vackert med dessa vita blommor och rosa knoppar! Och lycklig är jag denna försommar när det lilla äppelträdet blommade! För detta lilla äppelträd har vi ympat med en kvist från det fina trädet som finns vid mitt barndomshem - just det trädet som har världens godaste äpplen! Och nu blommade det här hos oss för första gången! Lycka!


I vårt gamla (ca 20 år) äppleträd som finns utanför ett av våra köksfönster sitter den grå flugsnapparen varje dag. Det är en liten fågel som är så kul att kolla in när jag jobbar i köket... Den måste visst ha sitt bo alldeles nära, men var vet jag inte.

Däremot vet jag att sädesärlan, som dagligen trippar fram här på gården, har sitt bo i en fågelholk på uthusväggen. Den är inte det minsta rädd för oss människor eller för våra ankor, utan söker mat och bomaterial endast en meter från våra fötter...

Här på gården blommar körsbärsträden och snart är det äntligen dags även för syrenbuskarna som står i ett blåsigt norrläge att veckla ut sina svällande knoppar....

 
Men som jag älskar tiden när det stora gamla äppelträdet blommor. I går var det mycket humlesurr uppe i trädkronan... och under trädet låg redan drivor av vita kronblad...
 
Försommaren ändå!

1 kommentar:

  1. Här på holmen är träden överfulla med blommor nu ! den vackraste tiden !

    SvaraRadera