söndag 18 juni 2023

Ett varmt veckoslut

 Mitten av juni blev riktigt het och när vi nu kliver in i midsommarveckan lär det bli ännu varmare....

Fördelen med den något kylslagna försommaren var att allting gick i slowmotion. Tulpanerna blommade länge, precis som häggen.... Och så kom värmen och nu blommar allt i rekordfart! Snart är syrenen utblommad och... nej, jag skall väl inte klaga alltför mycket... Det är ju det här jag längtat till!


Igår blommade mossfloxen som vackrast - nu kanske den är utblommad....

På lördagen tog sambon morgonfärjan över Kvarken till Nolia skogsmässan i Umeå tillsammans med ett gäng karlar härifrån byn, Jag styrde färden till vårt sommarparadis. Solen flödade och jag började med en kopp kaffe ute på verandan. 

Det var stekande sol och massor av fågelkvitter. Det var varmt både ute på verandan och nere vid vattnet på bryggan så jag bestämde mig för att satsa på midsommarstädning. Ut med alla mattor, dammtorka, diska alla bestick, torka ugnen och allt det där som inte syns att man gör men som måste göras ibland...

Dagens måltid fick bli nudlar med mungböngroddar, mums! Sedan kokade jag ett gott Muminte och satt ute i skuggan och njöt av friden där ute. Det fina vädret hade lockat ut båtfolket och en och annan vattenskoter. Vår villa ligger dock inte nära båtfarlederna, så mig störde ingen.

Inte ens måsarnas skri störde friden, dom var rätt tysta. Till kvällen åkte jag hem för att vattna i trädgården och ge ankorna mat.


 Dahlior i olika färger. Nu har mina frostkänsliga blommor fått komma ut från växthuset.


Solnedgången var vacker igår kväll. Jag satt ute en stund, sedan kunde jag inte låta bli att gå ut en sväng längs vägen. Bara för att njuta riktigt ordentligt.

Mitt i natten kom sambon hem och idag söndag har det varit en lugn dag i värmen här hos oss. Med ny mössa och en del godis åt mig (! - som inte visas i bild), har dagen sakta lunkat förbi.

Det fick bli eftermiddagskaffe ute i solen här hemma (vi som enbart brukar dricka kaffe tidigt på dagen, men idag ville jag jaga iväg vår slöhet). En granne kom förbi med en flämtande hund (så hunden fick lite vatten,, för vem skulle inte ha varmt i päls dessa dagar!). Nu till kvällen är ställningen återställd för sambon är borta på möte och jag skall snart ut på kvällspromenad och vattna i växthuset.....

De varma sommarkvällarna är min favorit tidpunkt på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar