fredag 2 juni 2023

Juni börjar med april-väder.... suck!

 Som jag längtat efter sommaren! Så klev vi in i juni månad - och vad händer? Jo, vädret är inte med oss.....

Juni börjar med ett riktigt april-väder! Under 10 plusgrader och en kall, bitande nordanvind. Ibland lite sol och så moln som driver in med regnskurar, hagel - och snö...  Nej, det var inte det här jag hade önskat!



Idag tänker jag inte bjuda på några snö- eller regnfoton utan foton av den sena våren, nu när vi klivit in i sommarmånaden juni. För ännu blommar maskrosorna och massor av knoppar är ännu outslagna... 

Rödbläran har börjat blomma ute i naturen trots det kylslagna vädret.

Smultron (och åkerbär) blommar också och nu hoppas jag att det inte kommer nattfrost! Under natten till den 1 juni uppmättes den kallaste juni-temperaturen här i landet på hela 60 år, hela -7,7 grader (uppe i Lappland)! I natt hade vi regn och +3,3 grader, ingen nattfrost ännu i alla fall...

Efter en mulen start på denna dag kikar äntligen solen fram. Nordanvinden sveper över slätten och jag har inte satt bort mössa och vantar... (När jag var skolbarn brukade jag alltid springa barfota i början av juni, vilken tur att jag inte ställt undan mina vardagsvinterskor i år!). 

Sommaren är här! Det spelar tydligen ingen roll om man använder vinterskorna eller solkrämen - det gäller bara att gilla läget! 

Välkommen juni - nu blickar vi framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar