onsdag 22 september 2021

Höstdagjämning och det spökar i växthuset (!)

 Idag infaller dagen när dag och natt är lika långa nästan överallt på jorden. Höstdagjämning.

Sommarens ljus är ett minne blott här hos oss uppe i norr - och vi går mot mera mörker nu. Höstdagjämningen inträffar när solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg söderut, men just idag står solen alltså och väger precis i mitten - precis mitt på himmelsekvatorn. Höstdagjämningen infaller alltid antingen den 22 eller den 23 september. I år infaller den klockan 19:21:03 (tänk att någon har räknat ut just detta på sekunden!).

Förra natten hade vi höstens första riktigt kyliga natt (-1,9 grader här hos oss), men nu har vinden vänt och vädret har blivit varmare igen. I går kväll tog jag in alla mina blomkrukor med sommarblommor (satte ut dom igen idag). Dessutom täckte jag de blommor som jag inte ville skulle frysa i rabatterna. Jag täckte också över växterna i trädgårdslandet. Ännu kan blommorna blomma och nyttoväxterna kan frodas där ute!

Så här såg det ut i växthuset när jag i morse öppnade dörren. Som lätta vita spöken fladdrade spöken omkring där inne. Årets plantor har växt upp till taket och jag plockar in tomater varje dag. Ännu får de växa och mognas där inne, och gångna natten klarade de utmärkt. Nu får de vita spökena vila någon natt, för nu räknar jag inte med någon nattfrost i några nätter. Vi får se när jag avslutar årets växthussäsong. Ännu levererar tomater och paprika, gurkorna och sommarblommorna har gjort sitt denna växtsäsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar