onsdag 27 maj 2020

Ibland är det finemang med lite regn

Hela maj månad har varit rätt torr här hos oss, men nu
idag har vi fått lite regn. Och när jag skriver lite så menar jag lite.
Det föll några lätta droppar i ca en kvart, precis så mycket att
efter det här kommer allt där ute att kunna växa vidare. 
Redan nu en halv timme senare tycker jag att hela världen
ser betydligt grönare ut. Här uppe i norr säger det bara "poff!" 
när våren exploderar..... för att sedan bli till sommar...



Igår kväll förstod man att mera moln skulle svepa in.
Efter dagar av klarblå himmel.


Inne i växthuset börjar det hända saker. Igår köpte jag tre olika gurksorter
(jag driver aldrig upp egna gurkor). Det blev två olika vanliga gurkplantor
och så en djungelgruka (en ekologisk Jungel Agurk Zehneria Scabra). 
Det skall bli spännande att se om jag lyckas ta så väl hand om den
så att vi får små djungelgurkor! Min vana trogen planterar jag mina
gurkor i plastpåsar med färdigblandad jord med långtidsverkande gödning.
Nu hoppas jag vi fick lite vatten i våra vattentunnor så att jag kan vattna mina
växthusplantor med regnvatten...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar