fredag 29 maj 2020

Min drömresa till Italien blir inte av....

I juni skulle vi resa till norra Italien - var det tänkt.
Men som ni vet kom coronan emellan....
I början av året började jag läsa in mig på Verona och Venedig....
och jag längtade till våren och sommaren i Italien.
Nu får Italien fortsätta vara en dröm. 
 För länge, länge sedan åkte jag via Milano och
susade fram längs tågbanorna i norra Italien. Och efter den resan
bestämde jag mig för att en dag skulle jag besöka Italien på nytt.
(Rom ligger högst på listan.)

 
Efter vårens pandemi har jag tänkt om. Just nu förstår jag att 
resande ut i världen sker med livet som insats.
Jag som hör till en riskgrupp har det bäst att stanna här hemma
där smittorisken är liten. För jag vill ju fortsätta leva och jag vill att alla
i min omgivning skall få vara friska, jag vill inte eventuellt vara den
som är smittokällan till andra... Och nej, det är alls ingen uppoffring att inte
få resa till Italien. Jag älskar att vara hemma, att uppleva saker
runt husknuten så att säga.
Jag har faktiskt inte rest så mycket i mitt liv. Sambon har sett hela världen,
han har rest i alla världsdelar (utom Antarktis). 
Tänker jag efter har mitt bästa resmål varit Island, 
landet med de varma källorna, de trevliga människorna 
och det karga landskapet. 
Nu lägger jag Italien på hyllan 
och så får vi se vad livet har att erbjuda längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar