onsdag 6 maj 2020

Måsen i solnedgången

För några dagar sedan ville jag se solnedgången vid havet.
Kvällen var nästan molnfri och vinden hade mojnat. 


Jag styrde kosan mot havet. 
Snart skulle solen sänka sig nedanom horisonten...


Ni är säkert många som känner igen bron, Replotbron.
Det var dit jag hade styrt färden.
Men titta, där sitter ju en mås och spejar ut över hamnen!


Och trots att jag går där alldeles bredvid fågeln sitter den kvar.
Helt oberörd över att jag finns där! Märker mig knappast...
Plötsligt känner jag att det är ju måsen som är den intressanta!
Undrar vad den tänker där den sitter.....
Månne den sover? Nej, den rör på sig lite...
 Vill den inte ens kolla vem jag är? Jag med min lilla kamera...


Där sitter den helt ointresserad av både solnedgången och ...mig.
 Det är vårkväll, solnedgång och lite småkyligt.
Måsen har säkert suttit där många kvällar förut, den har sett
folk - med eller utan kamera - komma och gå.
Där uppe på toppen av fiskebåtens lantärna har den funnit sin plats.



Jag bestämmer mig för att inte heller bry mig om måsen.
Jag njuter av solens sista strålar där i fiskehamnen .
Lugnet lägger sig. 
Inte minsta måsskri hörs....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar