torsdag 28 maj 2020

Två kvällspromenader

Ljusa varma vårkvällar är som gjorda för promenader.
Igår kväll blev det till och med två promenader!



Jag följde med sambon till ödegården med den vildvuxna trädgården.
Där på backsluttningen lyste påskliljor, narcisser och porslinshyacinter 
bland fjolårsgräset, så vackert och så förgängligt tänkte jag.


Jag begav mig ut i den härliga skogen medan sambon grejade med sitt.
Här ute är marken sandblandad
och skogsstigarna är mjuka och sköna att vandra längs.


Småfåglarna höll kvällskonsert i skogen, just här lät det så vackert...
Så åkte vi hemåt och väl hemma kände jag att det skulle sitta
fint med ännu en promenad. Kvällen bjöd ju på superväder.


Det fick bli en vända ute på slätten också.
Med massor av himmel och lite grönskande åkrar.

 
Lärkorna drillade uppe i skyn, några tofsvipor jagade skränande runt mig
(de hade säkert satt bo längs min stig) och så hade vi en sädesärla som 
inte alls var rädd för mig utan samlade strån till sitt bobygge med en väldans fart
(men hen fastnade i alla fall på bild...).


Där ute på slätten gick också några flockar med gäss omkring.
Och de försåg sig glupskt med sädeskorn från åkern.


Jag måste säga att tyvärr blir det fler och fler gäss som äter och förstör 
ute på åkrarna. Visst är det vackra djur, men när de blir för många
blir det inte bra. I nyheterna visade de hundratals gäss som åt ute
på åkrarna i södra delen av landet, snart har vi dom här....
Väl hemma blev det en kopp te med smörgås, mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar