måndag 18 maj 2020

Att bygga bo på en sten

Nu har svanmamman ruvat sina ägg uppe på en liten sten i 
någon vecka. Äggen kläcks efter 35 till 40 dagar, så troligen kommer
hon att ligga på äggen ännu några dagar. Boet ser ut att vara byggt av dy och
en hel del vasstrån. Boet ligger på en sten ute i ett litet lungt vattendrag.


I går smög jag mig fram bakom några träd vid stranden för att kolla.
Mamman var genast vaksam och höll mig under uppsikt.


Det var inte bara mamman som spanade in mig, bredvid låg också pappan
och han såg riktigt arg ut. Inte närmare! tycktes han utstråla med sitt kroppspråk.
Svanar försvarar sitt bo mycket aggressivt, så det gäller att vara vaksam.


Där låg dom och spejade in mig.
Mamman i boet på sin sten och pappan på lilla ön bakom en videbuske.



Skall bli så spännande att se hur många ungar som kläcks. 
Jag berättar inte var boet finns, svanparet måste få ruva ifred.
 Jag smög mig sakta därifrån...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar