söndag 10 maj 2020

Morsdag i regn och .... snö!

Idag den 10 maj firar vi Morsdag här i Finland.
Årets firande är på många sätt lite annorlunda. Vi är mitt uppe i 
en corona-pandemi och så är ju våren också lite ovanlig detta år.
Idag har vi firat lite annorlunda, men vi har i alla fall firat!
Vid ett-snåret kom sonen hem tillsammans med flickvän/sambo. Med sig hade han
den mest fantastiska hortensian! Jag som alltid drömt om just en sådan blomma
blev naturligtvis överlycklig! 


Jag hade lovat bjuda på lunch 
och i år blev det baconinlindade fyllda kycklingfiléer
med potatismos och en grön grönsallad. 
Som tillägg kunde man bl a välja på halloumi och aioli .



Brukligt de senaste åren har varit att vi firat Morsdag tillsammans med sambons mor
och systrar med familjer. Vi har varit fem mammor och massor av barn och barnbarn.
Men så kunde vi ju inte fira detta år, rekommendationerna i dessa corona-tider
är ju att endast tio personer får träffas.
Men sonens farmor hade i alla fall bjudit in oss lite familjevis
till kaffe med havtornscheesecake 
(bakad av L och den var jättegod!) och med annat smått och gott. 
Så vi knallade över för lite "efterrätt". 
Sedan fick ungdomarna lov att åka vidare för mera kaffe och tårta....


Hemma igen fortsatte jag att pyssla om min morsdagsblomma. 
Och har ni sett!
Nu hade regnet övergått till snöfall! 
Vitt på marken denna 10 maj 2020!
(Nej och åter nej: det skall ju inte vara vinter i mitten av maj!)


Mina vårblommor i en av rabatterna såg så här vilsna ut 
där de stod klara inför blomningen - mitt i snön....


Nej, jag ville sitta inomhus och gosa i värmen och här inne kunde jag ju också
njuta av den lilla vackra morsdagsrosen som jag fått av sambon.
 Glad Morsdag till er, alla mammor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar