lördag 16 maj 2020

Molnen med hagel och vitt på marken....

Varje kväll brukar jag kolla in kvällssolen. 
Blir det en vacker solnedgång ikväll? Borde jag ut med kameran?
Den senaste veckan har vi haft klara vackra solnedgångar. Men så 
i går kväll, då var det så vackert när solen sänkte sig. Det utannonserades
lite väderomslag kände jag på mig.


Kl 21:58.
 Jag gick ut på balkongen på andra våningen och beundrade molnen.
Solen den var ännu uppe, men det såg ut att bli en vacker nedgång.




Kl 22.39.
Ja men nu började det likna något! Det blev vackert!
 



Och när jag står där uppe på balkongen ser jag mer och mer tydligt
de vita molnstråken som drar över himlavalvet.
Vackrare än så här blir det nästan aldrig, tänkte jag.


Kl 23.03.
Nu är molnen mörklila och solen är borta.


I morse när jag vaknade såg jag en klarblå himmel och solen den lyste.
Fram på förmiddagen tittade jag ut och såg att dessa vackra moln
drog in från väster. Det skulle visa sig att molnen hade bildat snökanoner
ute till havs, för efter en timme hände detta....

 
Plötsligt försvann solen och det började hagla!
De första haglen smattrade som kanonkulor på hustaket.
Vår gårdsplan blev mer och mer vitfärgad.



Stora, runda hagelkorn (i och för sig har man ju sett större och rundare) hamnade på
vår veranda. Ur de svarta molnen smattrade hagel och täckte allt och alla där ute.


Mina vårblommor hukade sig i hagelskuren.
Jag öppnade ytterdörren och kikade ut ....


Och så lika plötsligt som snömolnen drog in så åkte de vidare.
Solen kikade fram och nu en timme senare är nästan allt 
det vita borta. Solen värmer och vi har +7 grader, så det är inte alls
omöjligt att det blir ytterligare vita överraskningar.
Våren 2020 är sig inte till sin fördel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar