måndag 4 maj 2020

Det fick bli en dag ute i naturen

Söndagen började mulen, 
men runt 12-tiden tittade solen fram och då
kände vi för att styra kosan mot vårt sommarparadis.
Det är just fördelen med att ha ett extra sommarhem på kort avstånd.
(Och att ha bilväg ända fram är ju också framför allt en perfekt fördel
tycker en landkrabba som jag.)
Man kan plötsligt besluta sig för att packa en korg med lite ätbart och så
bara dra iväg. Är det en härlig vårsöndag så är det!
Och då är det sommarstugan som gäller!



I dessa corona-tider är det skönt att vara ute i naturen. Inga stora folksamlingar,
bara två människor och så en massa sjöfåglar som kommit....
Här ute har vi det perfekta stället för att vi skall må gott!


Över landbacken låg ännu molnen, medan vi hade klarblå himmel och
en värmande vårsol.


 På dagens schema hade jag satt lövkrattning. Jag har massor av löv och nedblåsta 
kvistar och grenar att ta hand om. Trots att vi har en naturtomt är det
ändå en hel del arbete, speciellt på våren. Det blev varmt att jobba i
vinterjackan så en och annan paus i solen tog jag väl....



Det är nu alla sjöfåglar har anlänt. Här hade vi "vår" and som simmade med
rekordfart inne i viken. Titta vilka svallvågor!


Här ute har jag petat ned massor av påskliljelökar lite varstans, här
kommer det att blomma i gult riktigt snart....

 

Naturligt eldade vi bastun också och när jag skulle göra mig klar för 
att gå in i bastun såg jag detta knip-par som flöt på i vattnet bredvid bryggan.
Vilken lycka att ha ett sommarparadis! Eller ett naturparadis borde jag kanske säga.
Här ute har vi naturen inpå husknuten. Vi har inga statusprylar där ute,
mest sådant som vi behöver. Där ute får djuren och växterna
leva sitt liv och vi försöker anpassa oss.
Jag kan väl uttrycka mig som så att det är både naturens, djurens 
och vårt sommarparadis. Eller något ditåt....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar