måndag 22 januari 2018

Vinter

De senaste dagarna har vi haft vinter.
Vinterdagar precis som vinterdagar skall vara.
 Med massor av snö och lite kyla som biter i nästippen. Så där så att det är
lite krispigt att andas, med färsk nysnö på trädens grenar och så  massor av snö på
marken. En snö som är kall och lätt - och riktigt vit.
I dag åkte vi ut till vårt sommarparadis. Vägen upp till huset
var oplogad, så vi fick plumsa i snö som på vissa ställen nådde upp till knäna.
Allt var vackert vitt och det var nästan knäpptyst i skogen där vi vandrade.
Väl ute vid villan började frostdimman lägga sig i skymningen.
Sådana här dagar älskar jag vinter!


Sambon stegar iväg med långa kliv längs vår oplogade väg.




Luften vi andas var mycket frisk och kall. Vinterluft!


Vi kommer ner mot stugan nere vid parkeringen,
här är träden dekorerade av snö.


Min vana trogen blickar jag ut över havsfjärden det första jag gör här ute.
Nu ligger hela fjärden under ett vitt snötäcke.


Bryggan ligger under ett tjockt täcke av snö.


Här på bastutrappan brukar jag sommartid njuta av morgonkaffet
medan vågorna kluckar mot strandstenarna. Nu är det bara snö, snö...



Massor av snö. Mössor av snö.




När jag står uppe på villaverandan ser jag att sambon
kollar om isen bär nere i viken. Jag ropar "akta dig, isen kanske inte bär!",
trots att jag vet att där i viken är det inte mycket vatten...



Vi bestämmer oss för att vandra tillbaka till bilen.
Frostdimman börjar tillta ute på isen.
Det kommer att bli vinterns kallaste natt...

Frostdimman är ett tecken på väderomslag, till det kyligare.



Det är så vackert på vintern!
När vintern är som vintern skall vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar