torsdag 18 januari 2018

Snö i träden

Det är svårt att greppa att dagarna blir längre, vi har ju mulet mest
varje dag. Men igår kunde man ana solen och då märkte jag att solen
stod högre upp på himlen och när den började sänka sig var det bakom
några skogstoppar där den inte befunnit sig på flera veckor. Yes, vi går mot
ljusare tider! (Det är lycka att bo på landet och upptäcka dessa fenomen!)
Igår blev det en skogsdag för oss. Vinterns projekt påbörjades redan
förra veckan och nu ägnar vi någon timme nästan varje dag åt
att vara i skogen.


Igår var det kallt, riktigt kallt ute på slätten. Sambon kom med arbetsskotern 
och frågade om jag ville sitta på , men jag tackade nej. Jag tyckte det skulle vara
varmare att gå och hålla upp värmen på det viset. Idag har vi satt skogskärran till
traktorn, så nu har kan vi använda både grip och vinsch som hjälper till 
med de tyngsta lyften.


Ute på slätten pinade vinden, snålblåsten.
Snön låg som i vågor, så vackert tycker jag.

När jag kom in längs skogsvägen kändes inte vinden längre
och här låg snön i träden ännu.


Vackert och mycket snö, som ni ser!



Blötsnön som kom under julhelgen hade lagt sig på de späda björkarna
längs vägen och på vissa ställen var det som att gå i en portal av snö.



Där inne i skogen hittade jag sambon med skotern!


Vi lastade på några björkstammar och surrade fast med ett rep.


Just nu håller vi på med att hugga upp en "väg" för att traktorn 
skall kunna ta sig fram emellan träden. Efter flera snöfattiga vintrar
har vi snö i skogen denna vinter.


Timmersaxen är ett bra hjälpmedel i skogen när man jobbar 
med muskelkraft. Mina muskler är inte så vältränade ännu,
men vänta bara till våren...



Någon timme i skogen får räcka. Ibland har vi kaffe med oss och
att avnjuta kaffe ute i skogen är det bästa med en dag i skogen!
Igår var vi ute bara en stund, så inget fika igår.



Det är så vackert i skogen även på vintern!


Nere i bäcken hörde jag vattnet som porlade trots att det
är så kallt. Jag vandrade hemåt jag också och den sista biten, den ute
på slätten, hade jag motvind. Det var så kallt att benen kändes som
is när jag väl kom hem.....

1 kommentar:

  1. Vackra vinterbilder men ack så kalla vindar över slätten, jag kände dem även här.
    Jag hade gärna åkt med eftersom jag aldrig åkt eller kört skoter, gärna pröva att köra hade varit kul.Förstår du ville promenera i stället, hoppas du fick upp ångan.
    Så bra att ha en skoter på vintern med att göra hem virke m.m.
    Nu har ju halva vintern passerat och vi går mot ljusare tider och jag jublar.
    Mina livsandar börjar kika fram och jag börjar piggna till, kanske tack vare Blutsaft som jag kände att jag behövde, den enorma tröttheten börjar släppa som tur.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera